Søg og du skal finde

31. december 2010

Koh-I-Noor diamanten

Når man klikker for at se min profil, kommer dette billede frem af Koh-I-Noor diamanten, men det er automatisk skåret ned i størrelse. Derfor indsætter jeg det her, så alle kan klikke på billedet og se det i sin fulde størrelse. Diamanten er utrolig smuk.

Koh-I-Noor diamanten er på intet mindre end 105 karat, og var i mange år den største diamant i verden. Den blev fundet i en mine i Indien og har efter mange skiftende ejere i 1877 fundet sin destination i de engelske kronregalier - nemlig i en krone tilhørende den daværende kejserinde af Indien, engelske dronning Victoria. Første gang diamanten er omtalt er i 1306, men den menes at være mere end 5000 år gammel.

Koh-I-Noor diamanten siges at indeholde en forbandelse. En hinduistisk tekst fra netop 1306 fortæller, "Den, der ejer denne diamant, vil eje verden, men vil også opleve alverdens ulykker. Kun Gud, eller en kvinde, kan bære den straffrit." Forbandelsen lader da også til at have haft sin effekt, da alle ejere før dronning Victoria var mænd, som enten mistede deres trone eller kom ud for ulykker.

Jeg er en kvinde, så jeg kan kalde mig Koh-I-Noor uden fare for ulykker af den grund. Desuden elsker jeg diamanter og ville naturligvis meget gerne eje Koh-I-Noor. Endelig ser jeg et lille ordspil i navnet. Når det siges højt, lyder det som "ko i nord", som jeg så tolker videre på til at en ko = en kvinde og nord = Nordjylland. Ergo er Koh-I-Noor = Kvinde i Nordjylland.

Det er ikke et tilfældigt valgt navn, jeg har her.

-----

2 kommentarer:

  1. hihi, meget god forklaring til dit navn og det er da en fantatisk smuk diamant og hvem ville ikke gerne kaldes for en diamant...Tak for søde kommentarer på min blog og en dejlig kat du har...;-D

    SvarSlet
  2. Selv tak, REJEN :)
    Jeg eeelsker diamanter! Nu er jeg så spændt på at finde forklaringen på dit navn ;)
    Mio er bare den bedste. Jeg gruer for den dag, jeg ikke skal have ham hos mig mere.

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)