Søg og du skal finde

8. januar 2011

ABC Scandinavia - J som Jantelov

Jeg har meldt mig til ABC Scandinavia, og håber jeg har forstået det rigtigt! Here goes anyway :)

Ugens bogstav er J, og jeg har valgt Janteloven. Janteloven lyder således:
  1. Du skal ikke tro, du er noget.
  2. Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os.
  3. Du skal ikke tro, at du er klogere end os.
  4. Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os.
  5. Du skal ikke tro, at du ved mere end os.
  6. Du skal ikke tro, at du er mere end os.
  7. Du skal ikke tro, at du dur til noget.
  8. Du skal ikke le ad os.
  9. Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig.
  10. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget.
Faktisk er der også et knap så kendt 11. bud: Du tror måske ikke at jeg ved noget om dig?

Janteloven stammer fra Aksel Sandemoses bog "En flygtning krydser sit spor" fra 1933.

Mon Aksel Sandemose i sin vildeste fantasi havde forestillet sig, at hans Jantelov skulle blive så indgroet en del af langt de fleste danskeres bevidsthed? Jeg tror det ikke.

Jeg bryder mig ikke om Janteloven. Den beskriver alt for godt hvordan vi holder hinanden nede. Selvom Janteloven er 68 år gammel, lever den i bedste velgående i rigtig mange danskere. Et lavt selvværd må vel være grunden til, at vi vælger at være sådan. Men jeg tror også, at netop den holdning til livet, vore medmennesker og os selv er med til at holde os fast "dernede."

Jeg ved ikke, om jeg selv har opfundet ordet, eller jeg har hørt det et sted, men kender du "down-snobbing?" Det er på sin vis det modsatte af snobbing, og det er en tendens jeg oplever ofte. Down-snobbing handler om, at der er status over at have det svært. Der er status over IKKE at have penge men i stedet at skulle kæmpe for at klare dagen og vejen med nød og næppe rent økonomisk. Der er status over, at børnene IKKE kan klare sig i skolen men heldigvis skal have ekstra hjælp. Og så videre...

Jeg kan ikke klare denne down-snobbing, der lever efter Janteloven nærmest i stolthed?!? Down-snobbere er større snobbere end de vanlige snobbere, synes jeg. De bruger utrolig meget tid på at fortælle om, hvor svært alting er, men at de jo så selvfølgelig på heltemaner klarer sig trods den store modgang.

Down-snobbere har typisk ikke de store problemer at slås med. Det er bare et valg de har taget - efter min mening på baggrund af det lave selvværd. Det er deres måde at overbevise sig selv om, at de "trods alt" er helte.

Jeg kan desværre ikke selv sige mig fri for - i alt fald ind imellem - at tro på Janteloven. Der er bestemt dage, hvor jeg ikke tror, jeg er noget, og ikke tror, nogen bryder sig om mig. Det hjælper på de dage at tænke på down-snobbing, for sådan vil jeg i alt fald ikke være!

Hermed et forsøg på MIN omskrivning af Janteloven:

  1. Du skal tro på, du er noget unikt. Der findes kun een dig, og det gør dig unik.
  2. Du skal tro på, at du er lige så meget som alle andre. Ingen er ubetydelig. Heller ikke du.
  3. Du skal tro på, at du er lige så klog som alle andre. Klogskab er mange ting, og vi har alle stærke sider.
  4. Du skal tro på, at du er et godt menneske.
  5. Du skal tro på, at din viden er vigtig.
  6. Du skal tro på, at du er lige så meget værd som alle andre. Du ER værdifuld for mange mennesker.
  7. Du skal tro på, at du dur til noget.
  8. Du skal le sammen med andre.
  9. Du skal tro på, at for nogen mennesker betyder du alt.
  10. Du skal tro på, at du kan lære andre noget. Dine erfaringer er vigtige at bringe videre.
God weekend til alle :)

-----

12 kommentarer:

  1. Jeg kan fuldt tilslutte mig din udlægning af Janteloven. Skal vi starte et parti med de grundholdninger, ha,ha ja spøg tilside. Du har så evigt ret vedrørende down-snobbing. Super godt indlæg. God weekend til dig.

    SvarSlet
  2. Godt J indlæg, normalt ville der have været lagt en j side ud på abcscandinavia, hvor vi så går ind og linker vores eget j-indlæg. Mon ikke det kommer i løbet af weekenden :-)
    Jeg holder med dig i din vurdering af down-snobing, eller hvad man nu skal kalde det.. og den positive Jantelov, gør altså livet lysere og lettere.. :-)

    SvarSlet
  3. by lotte> Mange tak! Jeg tror, jeg måske er kommet ordentligt fra start med ABC'en så :)
    Et parti er jo politik, og det gider jeg ikke, men vi kan starte en ny bevægelse måske? ;)

    Inge> Mange tak til dig også! Tak for hjælpen med ABC'en. Jeg vil holde øje med siden.
    Livet er kulørt, ikk'? ;) Og vi skal bruge hele spektret af farver.

    SvarSlet
  4. Jeg kan godt lide din omvendte jantelov - det var meget smukt og tankevækkende at læse. Dejligt J-indlæg!

    SvarSlet
  5. Madame> Mange tak! Glæder mig at jeg kan sætte tanker i gang :)

    SvarSlet
  6. Alle mennesker er planter i livets have, og din antijantelov er en god og nødvendig gødning for, at vi alle kan trives og gro.
    Tak for din herlige kommentar og god søndag :-)

    SvarSlet
  7. Din Jantelov er den beste! Takk for hilsen!
    -Margit-

    SvarSlet
  8. Jeg har rent faktisk aldrig læst de 10 bud fra janteloven - kender den kun som et spøgelse. Spændende indlæg og jeg er helt med på din omvente og meget positive jantelov! :-)

    SvarSlet
  9. Ja janteloven lever i bedste velgående, hvor lidt vi end vil det - den er vist meget indgroet. Vi må have din anti-jantelov mere udbredt, så den kan blive toneangivende :-)

    SvarSlet
  10. Veldig fint valg! :) Synes din versjon av janteloven var den beste!

    SvarSlet
  11. Jeg kan også bedst lide den omvendte Jantelov og down-snobbing nej tak, det er synd for dem der virkelig har det hårdt og måske går lidt mere stille med dørene...;-D

    SvarSlet
  12. Rimkogeren, Malys krok, Berliner brosten, Susanne, Emerald Raptor og REJEN> Mange tak for jeres kommentarer, og det er da lige før, jeg tror, vi må have min version af Janteloven i trykken ;) Hehe

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)