14. januar 2011

ABC Scandinavia - K som Karthago

Denne uge er vi nået til K på ABC Scandinavia, og jeg har valgt at skrive om Karthago.

Den 21. september 2010 gik en 30 år gammel spådom i opfyldelse for mig. Jeg hørte i folkeskolen om Karthago, og jeg vidste dengang, at en dag ville jeg stå i Karthago og mærke historiens vingesus omkring mig. Dette var dagen, og det var stort både at være mig idag og mig som barnet med de store forventninger, der stod der samlet og sugede til mig.

Jeg elskede historierne om de tre puniske krige, og Hannibal og hans elefanter var fantastiske og eksotiske i barnets verden.

Det oprindelige Karthago er der meget lidt tilbage af. Desværre valgte man for mange år siden at bygge et nyt Karthago oven på de gamle ruiner, og de er dermed skjult under de mange sokler.

Nogle af de få synlige ruiner fra den gamle Karthago














Idag er Karthago den lille by for de rige borgere lidt udenfor hovedstaden Tunis. Som jeg forestiller mig, at Hellerup er det til København. Børnene går i skoleuniformer, og her fik en klasse fri, netop som jeg kom forbi.

Karthaginiensiske skolebørn














De puniske krige (ref.: Wikipedia)

De puniske krige var tre krige mellem den Romerske republik og den fønikiske bystat Kartago, der fandt sted fra 264 f.Kr. til 146 f.Kr.. Ordet 'punisk' kommer af at romerne kaldte kartaginienserne for punere. 'Puner' er etymologisk det samme som føniker.

Krigene var et resultat af Roms ekspansion i Italien og især under den 2. puniske krig løsrev de italienske forbundsfæller sig fra Rom, hvilket i sidste ende førte til, at de blev godt og grundigt banket på plads og fik konfiskeret deres jord, som altså blev ager publicus - offentlig jord eget af staten Rom.

Den første puniske krig var mest en krig, der blev kæmpet på havet mellem 264 og 241 f.Kr. Her vandt Rom Sicilien.

Den anden puniske krig blev mest berømt på Hannibals togt gennem Spanien, Frankrig og over Alperne. Krigen varede fra 218 til 202 f.Kr. Igen vandt Rom og overtog Kartagos besiddelser i Spanien.

Den tredje puniske krig blev sluttet ved Kartagos ødelæggelse. Krigen blev kæmpet mellem 149 og 146 f.Kr.


Udsigten over Karthago idag









Historien om Hannibal er rigtig spændende, men kort fortalt brød han op fra Spanien med sine ca. 35.000 soldater i 218 før Kristus. Turen over de iskolde Alper kostede ham dig dyrt, og kun omkring halvdelen af hæren nåede frem til Norditalien.

Indgangen til Karthago Museum













-----

11 kommentarer:

  1. Rigtig god k valg. Det må have været et meget spændende sted at besøge.
    Rigtig god weekend til dig, og god tur. :-)

    SvarSlet
  2. Jeg fik ikke skrevet på din blog og ønsked dig en fantastisk tur til Indien. Venter at høre meget om ture når du kommer tilbage.

    SvarSlet
  3. Spændende valg for K, lidt ærgeligt at de har bygget ovenpå ruinerne...;-D

    SvarSlet
  4. Spændende valg. Jeg husker latintimerne tilbage i folkeskolen, hvor vi åd os igennem De puniske krige.
    Sjovt nok husker jeg Cato den Ældre, som sluttede alle sine taler til Senatet med disse ord: "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Hvilket betyder: "For øvrigt mener jeg, at Karthago bør ødelægges!"

    SvarSlet
  5. Verkligen synd att de inte bevarat runinerna av det gamla Karthago, som haft så stor betydelse i historien. Det måste ha varit en spännande resa du gjort.

    SvarSlet
  6. Meget spennede sted.
    Håper bare Tunis kommer tilbake til normalen igjen ganske så hurtig...

    SvarSlet
  7. Heisann!

    Hyggelig at du fikk oppfylt ønsket ditt!
    Kartago er ennå ikke blitt et mål for meg, men det er mange steder som vi hørte om i historietimene som jeg har vært i etter hvert.
    Det kommer nok.....
    Go' hælj ;:OD)

    SvarSlet
  8. Det var da et ret sejt valg til k. Godt fundet på! Jeg slugte også alt det der historie som barn...havde helt glemt Hannibal :-) Jeg har dog aldrig været i Karthago.

    SvarSlet
  9. Jeg kan misunde dig lidt, at du i skolen besluttede at du ville stå i Karthago på et eller andet tidspunkt. Det er en god ide. Jeg kender en der har set 3-4 museer (rettere en bestemt ting) fordi han som barn besluttede sig for det.

    SvarSlet
  10. Har også været der - det var stort!

    SvarSlet
  11. 1000 tak for alle kommentarerne, og hvor er det dog dejligt at også andre kender til både historien og stedet :)

    SvarSlet