12. januar 2011

Haiti

Idag er det præcis et år siden, Haiti blev ramt af det grimme jordskælv. Det er også 7-8 måneder siden, jeg bestilte en billet til øen. Havde forestillet mig at jeg måske kunne finde mit næste kald dernede, eftersom mit eget liv var i opbrydning og ventede på nye rammer.

Siden kom kolera epidemien blandt de stakkels mennesker, og min rejse blev endnu senere aflyst. Hvis man tror på skæbnen, vil man nok mene, at den har valgt min vej. Jeg ville gerne have hjulpet, men måske er jeg ikke egnet til den opgave. Det kan være svært at se, hvor frygteligt andre menneskers liv er, mens man selv dapper rundt og synes ens største problem er, at man ikke orker at skovle sne igen...

Jeg er på ingen måde en "læge uden grænser" eller nogen som helst version af Mother Teresa, men jeg ville nu godt nok ind imellem ønske, at jeg kunne gøre noget rundt omkring i verden, hvor man ikke er så heldig at være født i mit lille smørhul.

-----

3 kommentarer:

Inge sagde ...

Så sidder du formentlig lige nu og ser DR1 og Dokumentaren dernede fra..
Måske er det skæbnen der har valgt din vej.. måske er det dig selv der har valgt.. mere eller mindre bevidst.. :-)

Vilt og vakkert sagde ...

Heisann1

Vi har ikke lov til å lukke øynene, men det er ikke alt jeg orker å ta innover meg: flom i Brisbane i dag- hvor mange vil bli husløse???
TV er et godt medium - vi blir kjent med hvordan andre folk lider... likevel er det en grense for hva jeg kan makte å forholde meg til.
Vi var i Sydney og skulle til Bangkok da Tsumanien kom. Den ramma heldigvis ikke oss. Vi var med flyet hjem der det satt skadde, etterlatte og folk med store traumer. Det var vondt ...

Koh-I-Noor sagde ...

Inge> Udsendelsen kom desværre for sent ift min sengetid. Jeg tror også på, at vi vælger vores vej bevidst eller ubevidst, fordi vi har øje for de ting, der bringer os i den retning, vi gerne vil. Langt hen ad vejen i alt fald :)

Vilt og vakkert> Du har helt ret. Det bliver for meget at rumme al elendigheden, for det stopper ikke. Der sker hele tiden nye katastrofer rundt omkring på jorden. I går skete det i Brasilien også. Det var en slem oplevelse I havde omkring Tsunamien. Godt I ikke kom til skade!

--- Nogen gange tror jeg, jeg fokuserer på andres elendighed, for derved at undgå at fokusere på mine egne problemer. Det vil jeg tænke lidt over...