24. januar 2011

Min rejse til Goa i Indien - den dårlige oplevelse

Den negative side af min rejse til Indien handler alene om rejseselskabet og deres guide i Goa.
Jeg har rejst med Tyrkieteksperten/Scanway flere gange før, og har aldrig haft problemer med dem, men denne gang gik det virkelig galt.

Egentlig havde jeg bestilt en rejse til Den Dominikanske Republik, men den blev aflyst. I stedet valgte jeg så Indien, for der ville jeg også gerne hen. Intet galt i det, og jeg fik rejsen for den pris, jeg allerede havde betalt. Jeg ville nu heller aldrig have bestilt rejsen til Indien til den pris, de forlangte, så jeg havde sagt nej til at betale mere end jeg allerede havde betalt for den første rejse, hvis de havde krævet merbetaling.

Fire dage før rejsen, får jeg mail om, at de har skiftet flyselskab, så der er nye flytider. I mit tilfælde er det ikke et problem på udrejsen, men på hjemrejsen vil jeg blive presset. Jeg har købt billet fra Kastrup til Aalborg kl. 9:35, fordi det passede med ankomst i Kastrup kl. 7:20. Med det nye flyselskab vil jeg ankomme kl. 8:05, og det er ikke for meget tid mellem de to fly.

Check-in tiden i Kastrup var med de nye tider kl. 7:20 den 15/1 2011, og vi skulle lette kl. 9:20. Da jeg kom igennem security og ind i det sikre område viste infoskærmen "Await info" i stedet for gate nummer, og take-off tiden var sat til kl. 12:00!

Klokken 12 stod der fortsat det samme på skærmen, men så blev det over højttaleren meddelt at vi skulle henvende os i lufthavnsinformationen. Her fik jeg udleveret en madkupon på 80 kr. Man kan ikke købe et måltid og noget at drikke for 80 kr i CPH, men det er da en hjælp. Jeg ville dog hellere have været på vej til Indien. Informationen kunne fortælle mig, at flyet stod i Gatwick i England. Det var endnu ikke lettet, og fra det lettede ville der gå i alt fald tre timer, før vi kunne lette. Jamen for fa.... da! Rejseselskabet var ingen steder at se, og informationerne kom fra SAS. Det var alt jeg kunne få at vide.

Ved 14 tiden skiftede tavlen. Gate nummer var opgivet og take-off stod til 14:50. Endelig! Jeg skulle altså lette med 5½ times forsinkelse. Gik mod gaten, og da jeg nåede frem, var take-off tiden flyttet lidt.


Jeg vil tro, de ikke turde ændre take-off tiden mere,eller at de forsøger at forhindre erstatningsansvar men faktum er, at flyet vippede snuden opad kl. 16:20. SYV TIMER FORSINKET!!!

Jeg skulle være ankommet til Goa ved midnatstid lokal tid, hvilket ville passe fint med at få noget søvn efter den lange rejse. I stedet var jeg først på mit værelse kl. 10:00, og jeg var fuldstændig færdig efter den ekstra lange dag. Jeg var nødt til at få mig en lur - og vågnede syv timer senere! Gik en tur rundt i området og fik lidt at spise og så i seng igen og sov til næste morgen. Reelt mistede jeg en dag på denne måde.

I Goa lufthavn blev jeg modtaget af to guider fra Scanway, og guide Emil gav mig en kuvert med velkomstmateriale. En svensk familie på tre og jeg fik tildelt en taxi og tog alene til vores hotel. Vi var heldigvis alle berejste og meget gode til engelsk, så vi havde ingen problemer med at finde ud af check-in, men andre ville have været lost uden guiden til at hjælpe.

I velkomstmaterialet stod der, at der ville være velkomstmøde samt rundvisning i lokalområdet som angivet uden på kuverten. Udenpå kuverten stod der "søndag" men intet tidspunkt. Jeg regnede med, at de så ville ringe til mig, når de kom for at holde velkomstmøde. Men nej, der var ingen, der kom og holdt velkomstmøde.

Ifølge mappen fra Scanway på hotellet ville guiden komme på hotellet hver mandag kl. 10:30, så om mandagen sad svenskerne og jeg og ventede til tiden. Men nej, der kom ingen guide. Den svenske far lånte receptionens telefon og ringede til Scanways kontor i Goa. De kendte ikke noget til vores hotel eller nogen træffetid. Så henviste de til nødtelefonen, som den svenske far derefter ringede til. Ingen guider omkring det nummer viste noget heller. Men hvis vi gerne ville have besøg af en guide, kunne han, Emil, komme dagen efter kl. 14:30. Jo tak, det så vi da gerne.

Det skal lige siges, at man ikke kan købe turene i området, hvis ikke man betaler kontant til en guide, så det var ligesom nødvendigt at få ham ud. I velkomstmaterialet var en fin liste over de 10-15 ture med dansk- hhv engelsktalende guider, og jeg ville gerne på to ture, som skulle afvikles om onsdagen og torsdagen med danske guider. Ture skal bestilles og betales senest dagen før kl. 17, så det skulle kunne nås, når Emil ville komme om tirsdagen. Velkomstmaterialet var kun udleveret til mig og ikke til svenskerne, så de var helt på herrens mark ift planlægning af deres ture. Jeg hentede mit materiale og sammen gennemgik vi det hele, og de kunne også få deres ferieplaner til at gå op efter turlisten, så det gik.

Alt ialt var vi alle meget venlige og tålmodige til trods for de ting, der var gået galt. Vi havde hinanden, og vi var vant til at rejse.

Om tirsdagen kom Emil lidt forsinket, men vi hyggede os jo sammen, så det var ikke værd at nævne. Da jeg så Emil, sagde jeg med et stort smil og meget ærligt ment "Hurraaaa! Der har vi dig jo. Nu glæder vi os til at få velkomstmøde, rundvisning og bestille ture." :)

Så var det, at Emil begik sin første store fejl. Han anklagede mig for ikke at have læst i velkomstmaterialet, at der ikke var velkomstmøde og guideservice på hotellet. Jeg mente ikke, det skulle være nødvendigt at hente materialet for at bevise, at jeg godt kunne læse og forstå dansk, og svenskerne bekræftede at der var en udførlig beskrivelse af velkomstmødets indhold. Mappen med guidernes besøgstid blev fundet frem og dermed var det bevist, at de skulle have været der dagen før.

Emil forsøgte endnu engang at skubbe ansvaret fra sig, for der var fejl i infomappen og det måtte bestemt være hotellet, der ikke havde opdateret den. Øh... Det er altså ikke hotellets ansvar men i stedet Scanways.
Nå, men hvorom alting var, ville Emil da gerne lave et lille velkomstmøde for os. Han ville dog ikke vise os rundt i lokalområdet, for han kendte ingenting til det. What?!?!?

Turene kunne vi også godt kigge på, men den liste, som jeg "påstod" at have fået udleveret var falsk, og af samme grund havde jeg ikke fået den... Han kunne tilbyde tre ture med engelsk guide, hvoraf den ene var for sent at nå i denne uge, en anden blev afholdt på min hjemrejsedag og den sidste var ok men havde ingen interesse for mig.

Her slap min tålmodighed op...

Jeg listede op for Emil:
  1. 7 timers forsinkelse på vores fly og ingen info fra Scanway
  2. Første dag i Goa mistet pga. sen ankomst. Og det er meget, når man kun har seks dage
  3. Velkomstmøde skrottet
  4. Rundvisning ikke mulig pga. manglende kendskab fra guide til området
  5. Træffetid skrottet
  6. Guide Emil kommer efter 3 dages ophold til hotellet = 3 dage forsinket
  7. De lovede ture var alle aflyst for os på Baywatch
Jeg sagde til Emil, at jeg hellere måtte høre ham med det samme omkring min afrejsedag. I hotellets materiale til mig stod der, at jeg skulle forlade mit værelse senest kl. 11:00, men eftersom jeg først skulle flyve til midnat, ville jeg gerne beholde værelset lidt længere. Om han ville sørge for det?

Jeg kunne sagtens selv gøre det, og det er næsten aldrig et problem. Eftersom hotellet ikke var fuldt booket, ville der helt klart ikke være problemer med at få nogle ekstra timer gratis. Men det er ikke alle, der er så vant til at rejse som jeg er, og guiden bør tilbyde at arrangere det helt af sig selv.

Men ak! Det skulle jeg ikke have bedt Emil om. Jeg fik en længere smøre om internationale regler for udcheckningstidspunkter og bla bla bla. Da han var færdig, sagde jeg ganske koldt og roligt, at der muligvis også fandtes internationale regler for udlevering af falsk materiale og andre latterlige ting, men at jeg ikke mente, han og jeg havde mere at snakke om nu. Det eneste der manglede for mig nu var, at jeg blev syg og at ingen kom og hentede mig til hjemrejsen, så jeg ville selv sørge for transport til lufthavnen og holde øje med, om flyet kom afsted i rette tid fra CPH.

Svenskerne var målløse, og faderen forsøgte at glatte ud ved at fortælle Emil at der altså var god plads på hotellet, så det var sikkert ikke noget problem at jeg blev på værelset, og det var ganske almindeligt at gøre sådan. Nå ja, så kunne Emil da godt undersøge det... Jeg var tavs. Ellers havde jeg nok sagt noget, jeg senere ville fortryde...

Men nu ville Emil så gerne holde velkomstmøde for os. Han startede med at sige, at i Goa er man i en anden tidszone end i Danmark, så vi skulle lige alle synkronisere vore ure til Indisk tid. Hold da kæft en nedladende besked, tænkte jeg. Dernæst fortalte Emil, at vandet havde en anden bakterieflora end i Danmark, så vi skulle købe vand på flaske til at drikke. Noj hvor jeg kogte, for jeg tåler ikke nedladenhed. Da han så også i en nedladende tone fortalte, at vi ikke kunne bruge danske kroner i Indien, kunne jeg ikke styre mig mere.

Jeg sagde, "Nu synes jeg, du skal stoppe, Emil. Vi har været på egen hånd i tre dage, så vi ved godt, at vi har betalt med rupees. Ingen af os er blevet syge på disse tre dage, så mon ikke vi er klar over det med vandet? Måske du også bemærkede, at vi alle var her til tiden for dette møde? Så jeg tror, vi har styr på tidsforskellen."

Nå, jamen så havde Emil ikke mere at lære os, så nu kunne vi bestille ture. Ingen af os var interesserede og ingen af os havde yderligere spørgsmål, han kunne hjælpe med.

Derefter gik den svenske mor og jeg direkte til hotellets Guest Manager og spurgte om vi kunne bestille ture gennem hotellet. Det kunne vi. Den tur, jeg havde planlagt dagen efter ifølge Scanways program, kunne vi sagtens bestille med det samme til afgang dagen efter. Så det gjorde vi. Det kostede forresten kun det halve af Scanways pris.

Her er Emil på præcis samme sted som jeg - det sted som ikke lod sig gøre om onsdagen ifølge Emil. Pinligt for dig Emil... Pinligt... Mine svenske venner fortalte da også at du blev særdeles bleg, da du så mig...



Emil kom hen til mig og bad om mit mobilnummer. Han ville gerne sende mig en sms, når han havde snakket med hotellet om, om jeg kunne have værelset lidt længere, og han ville gerne sende en sms om, hvornår jeg blev afhentet til lufthavnen, og endelig ville han sende en sms, hvis der var forsinkelser på flyet. Han fik mit nummer, men helt ærligt forventede jeg intet fra ham. Han ville forresten sms'e, fordi det var for dyrt at ringe. Plat og nærigt med helt ok med mig.

Tre dage senere havde jeg stadig ikke hørt fra Emil. Jeg fik min mand til at holde øje med flyets afgang fra CPH, da det opdateres flydende på deres hjemmeside. Jeg ville hellere vente på hotellet end i lufthavnen, hvis også det var syv timer forsinket jo, og mine svenske venner tilbød mig både bad og overnatning på deres værelse om nødvendigt. Dog mente jeg, at Scanway skulle have besked, så jeg sendte en sms til nødtelefonen om, at Emil sikkert endnu engang havde glemt os på Baywatch, siden hans lovede beskeder til mig ikke var kommet efter tre dage - og kort inden hjemrejse. Der gik en time og så fik jeg besked fra Emil om, at jeg kunne blive på værelset til kl. 16, og at jeg ville blive afhentet kl. 21:20. Jeg sendte et pænt tak tilbage. Det viste sig så om aftenen, at min chauffør have ventet siden kl. 20:00, for da havde Emil sagt til ham, at jeg skulle hentes.

Da jeg ankommer til Kastrup er det ikke kl. 8:05 som planlagt, og jeg er igennem tolden ca. 9:15. Der er no way jeg kan nå til indenrigs og få min bagage checket ind, inden mit fly afgår kl. 9:35. Jeg skulle oprindeligt være ankommet til Kastrup kl. 7:20, men er der knap to timer senere. Jeg har ikke andre muligheder end at købe billet til næste fly til Aalborg. Scanways ændring + forsinkelse koster mig 1.018. kr. ekstra. Det er en ufrivillig forøgelse af mine rejseudgifter på 17%. Der bliver nogle dage med havregrød den kommende måned i mit budget...

Eftertanker...
Jeg har aldrig nogensinde oplevet noget så uprofessionelt fra et rejseselskab - heller ikke fra Scanway.
Det er sidste gang, jeg rejser med dem, for det her vil jeg ikke opleve igen. Og skulle jeg alligevel ikke kunne dy mig for at kigge på deres rejser, da de er meget billige, vil jeg i alt fald sikre mig, at Emil ikke er guide på destinationen.

Var det ikke for mine svenske venner, hotellet og min rejseerfaring, havde dette været en mareridtsferie. Men det blev det ikke. Det, der ærgrer mig mest, er, at jeg spildte tre dage på at vente på Scanway i stedet for at klare alt på egen hånd, som jeg alligevel endte med at gøre.

-----

6 kommentarer:

REJEN sagde ...

Æv for en kedelig oplevelse, håber da at du skriver til selskabet om dine dårlige erfaringer, det hjælper nok ikke men så du da fået luft...Godt at du selv kunne finde ud af at få arrangeret ture...;-D

Koh-I-Noor sagde ...

REJEN> Jeg vil skrive til Scanway, som jeg også har fortalt Emil, at jeg selvfølgelig ville gøre. Jeg synes, det er min pligt. Emil får mailen CC, for jeg har intet at skjule. JEG har ikke gjort noget galt.

Selskabet er forpligtet til at erstatte tabt rejse ved forsinkelser på mere end seks timer, men resten ved jeg ikke, om der er noget at komme efter. Men ligesom jeg føler det er en pligt at give Scanway besked, føler jeg mig forpligtet til at advare andre. Igen må jeg slå fast, at jeg aldrig har haft problemer med Scanway før, men Emil er på ingen måde sin opgave voksen, og han skader Scanways ry.

Men men men... Ingen kan tage fra mig, at jeg har fået pragtfulde nye venner både i Goa og i de svenske medrejsende. Jeg er heldigvis ikke sådan at slå ud! ;) Meeen... Jeg er nu heller ikke hende, man skal tro, man kan tage pis på uden regning... ;)

Anonym sagde ...

Glad for du trods alt kom hjem :-)
Syntes også du skal klage og overvej rejseankenævnet hvis der er problemer. Om ikke andet kommer de til at figurere i statistikkerne over dårlige rejseselskaber - så kan de lære det!
Har selv prøvet noget der ligner lidt (apollo) men dog ikke så uprofessionelt som Emil (mon det var ham fra lønneberg?)

Madsen1958

Koh-I-Noor sagde ...

Madsen1958> Jeg er helt rørt over, du følger mig endnu. Jeg savner dig!

Tak for opbakningen. Jeg manglede "snikkaboet" dernede, for der hørte Emil bestemt til! Sådan en træmand! Hehe

Hvornår skal du afsted næste gang? (Må jeg komme med?)

Inge sagde ...

Øv hvor surt.. den slags trækker altid tænder ud, og der går for meget tid før man finder ud af, at man alligevel skal klare sig selv.
Det er mange mange år siden jeg har købt charterture, min erfaring er at man fint kan klare sig selv, også selv om tiden er knap, enten via hotel eller det lokale turistbureau. Uanset hvor jeg kommer i verden, finder jeg et lokalt turistbureau, eller tilsvarende, og de vil så gerne hjælpe med overnatninger og ture.. Bil har jeg altid lejet direkte ved et af de verdensdækkende udlejninger, og den står klar i lufthavnen, hvis jeg vil have en bil, ellers er der masser af busser og taxaer.
Så mit bud er.. køb en tur-retur, book måske den første nat, og skyd resten fra hoften på stedet.. :-)

Koh-I-Noor sagde ...

Inge> Du er så sej! Jeg er ikke sikker på, at jeg har det nødvendige mod til at hoppe ud af skabet som backpacker. Men det min store drøm...