Søg og du skal finde

24. januar 2011

Min rejse til Goa i Indien - den gode oplevelse

Fredag den 14/1 strøg jeg hjem fra arbejde, hoppede i bad og tog til Aalborg lufthavn for at flyve til Kastrup. Her ventede min vidunderlige Sis, Linda, og med offentlig transport (som jeg alene ville have været lost i!) kom vi frem til hendes kæreste, Klaus, som kørte os det sidste stykke vej til deres dejlige hjem i Hundige. Åh hvor var det dog dejligt at se min Sis igen! Vi har næsten daglig kontakt, men der er alt for længe mellem at vi ses. Og dejligt at møde hendes søde kæreste, som nu er godkendt til at passe på min Sis. Hehe ;) Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag og aften sammen, fik god mad, masser af hvidvin og fik snakket om både stort og småt. Akkurat sådan som det skal være, når man er sammen med mennesker, man holder af.

Lørdag morgen kørte de mig til Kastrup, og jeg fik checket bagagen ind, drak kaffe sammen med dem og fik taget afsked efter alt for kort tid.

Flyveturen tog ti timer inkl. en mellemlanding i Ras Al Khaimah, hvor jeg var på ferie i marts 2010, så det var lidt sjovt at være i lufthavnen der bare 5 km. fra borgen, hvor jeg havde boet.

Oppe i ca. 11 km.s højde igen stod solen op...


Vel ankommet til Goa, blev jeg og tre svenske gæster kørt i taxi til vores pragtfulde hotel Baywatch Resort i det sydlige Goa. Goa er en meget lille stat i det samlede Indien. Her på kortet ser man den lille plet på vestkysten, som er Goa.


Jeg blev indlogeret på mit værelse kl. 10 lokal tid søndag formiddag. Goa er 4½ time foran dansk tid.
Her er udsigten fra mit værelse. Ja, værelse og værelse... Jeg vil kalde det en lejlighed, for der var en stor stue, stort soveværelse, stort badeværelse og lille gang + altan.

 
Her boede jeg!


På travetur i lokalområdet så jeg denne effektive beskyttelse mod uønskede gæster. Det er glasskår indstøbt i murens overkant!


Er her ikke bare pragtfuldt? Det er sådan nærmest min baghave. Der er utrolig frodigt og grønt overalt.


Et lille kig op i en af de mange kokospalmer. Der er skam masser af kokosnødder, men selvom jeg checkede flere gange, var jeg ikke så heldig at finde en nedfalden frugt.


På Benaulim Beach ved det Indiske Ocean og alle andre steder var der masser af vilde hunde. Om de irl er vilde eller har ejere, fandt jeg aldrig ud af. De virkede meget tilforladelige, men hunden til venstre her bed mig faktisk en aften, jeg ville forlade stranden, og den åbenbart ikke syntes, jeg skulle gå.


Hver aften kunne jeg nyde en smuk solnedgang fra hotellet.


Mine nye og superdejlige svenske venner og jeg hyrede en lokal guide og bil til at tage os på tur. Det er første gang jeg ser en rigtig jungle her:


Vi røg ind i myldretiden for lastbilerne til og fra jernmalmminerne. Udvinding af jernmalm er en vigtig indtægt for Goa, og indtil for to år siden kunne enhver starte en ny mine, men det er slut nu. Myndighederne har lukket for det, da det tager hårdt på naturen, og selv på en amatør som mig var det tydeligt at se naturen lide i området. Der var sindsygt mange lastbiler på alle vejene i området, og det var meget svært at komme frem. Her et foto ud af bilens rude i fremadgående retning:


Og i bagudgående retning. Vi sidder uhjælpeligt fast!


Vi nået frem til første stop og må køre i speciel jeep resten af vejen. 10 km. gennem søer, vandløb og veje bestående af store sten og lidt jord - en absolut rystetur hele vejen, som da også gav os hovedpine til sidst. Men en fed oplevelse alligevel og meget anderledes end noget, jeg har oplevet før.


En vild abe i skoven/junglen. Den må da vist være gravid.


En leguan/gekko/firben eller hvad det nu er soler sig på en sten. Den er 40-50 cm. lang og smuk.


Vi traver videre gennem skoven mod målet. Det er sååå smukt undervejs, at jeg godt kunne have brugt flere timer på traveturen for at nyde alle de smukke steder.


Der er det! Dudhsagar vandfaldet på 310 m.s højde. Der går en jernbane over ca. midten af vandfaldet, og jeg var heldig, at der netop kom et tog, så jeg kunne få det med også. Der er altså noget fascinerende over vandfald. Voldsomt og yndigt. Smukt og farligt. Tavlen på stedet vidnede om det. Det var listen over de mennesker, der var døde ved Dudhsagar.


Ved bunden af Dudhsagar vandfaldet er der en sø, som der var mulighed for at bade i. Jeg fik soppet lidt i det kolde, friske vand. Dejligt på en varm dag.


Tilbage fra rumleturen fik jeg lige fanget en af de mange hellige køer, der findes overalt. Det er virkelig mærkeligt for mig, at de sådan bare går rundt overalt. Vi har jo ikke rigtigt nogle vilde dyr, der går frit i beboede såvel som naturområder. Men disse var lige så frie som fuglene.


Vi er ankommet til en krydderifarm midt i junglen. Det første der sker, er at vi bliver budt på the med bl.a. citrongræs som er godt mod bl.a. hovedpine. Det var jo lige, hvad vi havde brug for - og det virkede!! Vi gik derefter i buffeten og fyldte vore palmeblade i de flade kurve med lækkerier og fik os en dejlig frokost inden rundvisningen.


Martin, der viste os rundt, var så levende en fortæller, at jeg var helt væk i oplevelsen og glemte at fotografere planterne. Overraskende nok kendte jeg kun de færreste af planterne, som krydderierne og frugterne stammer fra. Denne babyananas fik jeg dog fotograferet:


Smuk, frodig jungle!


Mere smuk jungle lavet som panoramafoto. Der er så stille. Man hører kun fuglene og insekterne og af og til rislende vand. Perfekt til meditation :)


Selvfølgelig skulle vi også hilse på en ægte, indisk elefant :)
Dens snabel ser så blød ud, men det er temmelig tyk og hård hud den har.


En aften på hotellet var denne håndværker i gang med at lave armbånd af trævoks. De var rigtig fine, så jeg fik lavet et i rent guld til lille Elin, og et til Christel og mig selv i sort, sølv og guld. Fik så lige forhandlet mig til et ekstra i sort og guld til mig selv for prisen af de tre første. Man skal handle om alt jo ;)


Jeg forsøger at stikke af med den meget traditionelle ret fra Calcutta, Rasgulla!
Det er små "svampe" lavet af komælk, som ligger i en meget sød lage. For sødt til mig men det sagde jeg selvfølgelig ikke til overtjeneren, der var så stolt af at det var på menuen og mente, at jeg bare SKULLE smage dem. Det er ham, der fotograferer mig.


På min sidste aften sagde inderne farvel til mig på virkelig flot manér. De holdt gallafest! En rigtig hyggelig aften hvor alle dinerede omkring poolen i haven. Det var dog ikke for min skyld at der var gallafest, men da overtjeneren tog imod mig denne aften, sagde jeg til ham, at det virkelig var sødt af dem at gøre så meget ud af at tage afsked med mig. Han holdt ellers altid en professionel og korrekt facade, men lige da måtte han grine højt ;)


Min sidste morgenmad på Baywatch Resort består af kaffe med kold mælk, krydret pandekage med ekstremt stærk chutney, små svinekødspølser, ristede tomater og nogle revne, bagte kartofler som hed noget med Hash. Over kartoflerne er det en dip, der fandtes i mange varianter, men alle hed noget med Dal og alle var meget stærke.
Pølserne om morgenen (af enten kylling eller svinekød) var det eneste kød jeg spiste hele ugen. Ellers levede jeg som vegetar og savnede på ingen måde kød. Det indiske Paneer fandtes hver aften og nogle gange også på frokostbuffeten, og jeg er totalt vild med Paneer, så det røg altid på min tallerken.
Indisk mad er fantastisk god, og min målestok for om det var stærkt nok til mig var, om næsen løb. Når min næse løb, var det tilpas stærkt, og det lykkedes hver gang :)


Det her synes jeg, er hammersmart. Det er en opladestation til mobiltelefoner, og der er stik til samtlige mærker.


Kig godt efter på højre side af stammen ca. midt i billedet (klik for at se stor version af billedet). Denne hyggelige fyr løb omkring Christel og mig, da vi lå og slikkede sol på min sidste dag.



Nu er det tid til postkortfotos!

Jeg gik ned til stranden, da solen var på vej ned, og gik turen til Colva og retur, inden jeg satte mig for at fotografere solnedgangen over det Indiske Ocean. Jeg blev siddende til det blev mørkt og mediterede og nød livet. Her er nogle af mine fotos fra den aften (klik endelig på dem for at se de større versioner):





I den militære lufthavn i Goa på vej hjem fik vi alle konfiskeret vore lightere. Til gengæld var der denne fidus til at tænde smøger i rygerummet. Bemærk stikket!! Vi tændte en enkelt på den, og så holdt vi gang i smøgerne resten af ventetiden med "varme røve", for vi skulle nødig få stød fra fidusen.



Til sidst vil jeg vise solopgangen i ca. 11 km.s højde over det østlige Europa. Månen i højre side fulgte mig hele vejen. Smukt, ikk'?


Jeg vil ikke betænke mig på at rejse til Indien igen. Det kan varmt anbefales :)

-----

3 kommentarer:

  1. Det var en utrolig smuk og dejlig ferie du har haft.Det må have været godt at komme lidt væk fra det kolde nord og få lidt ny energi..Der ser utroligt dejligt ud der hvor du har været og flotte billeder du har taget..Pænt af dem at holde afskedsfest for dig..;-D god mandag til dig..

    SvarSlet
  2. Det er fantastisk at læse - tak fordi du deler med os andre. Jeg har altid været lidt bidt af Indien, selv om jeg endnu ikke har besøgt landet - men som lydtekniker har jeg lavet en del radioudsendelser om Indien.
    God madag til dig!

    SvarSlet
  3. Wauuuu for en ferie, og med dejlige billeder.. Ja og jow.. en anelse misundelse løber der da igennem mig lige nu. Kunne godt bruge 2-3 uger i varme og sol.. :-)

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)