Søg og du skal finde

4. februar 2011

ABC Scandinavia - N som Nordlys

Denne uge er vi nået til NABC Scandinavia, og jeg har valgt at skrive om Nordlys.

Jeg har desværre ikke fotografier af Nordlys, som jeg selv har taget. Men jeg har oplevet det en enkelt gang i mit liv. Det var, mens jeg boede sammen med mine forældre i den hyggelige by, Tolne, i udkanten af Tolne skov. Jeg har vel været omkring 12 år, da min far en aften vækkede mig, for jeg skulle komme ud og se noget usædvanligt. Fra vores bagdør, som vendte mod Nord, udspillede sig den flotteste farvedans over himlen. Det var stort at stå der som lille mig og se et af Naturens undere.

Da jeg ikke kan fremvise fotos af Nordlys, vil jeg i stedet fremvise mine egne malerier med titlen "Nordlys 1+2", som idag hænger i en stue i Nordsjælland. De måler hver 84 x64 cm., og har været udstillet på TV2/Nord i efteråret 2009.


Vil du gerne vide mere om Nordlys, har DMI lavet en fin forklaring her.

-----

14 kommentarer:

  1. Tænk at du har set nordlys - det må have været en enestående oplevelse. Jeg håber, du så den fantasiske udsendelse om nordlys på DR1 for et par uger siden, hvor man fulgte om Joanna Lumleys rejse.
    Det er fascinerende billeder, du har malet!
    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
  2. Hvor spændende at du har set nordlys, det vil jeg frygtelig gerne opleve engang.. Jeg så også den tv udsendelse Madame fortæller om, hvor der var det flotteste og mest facinerende nordlys.. Godt valg fra Noor.. :-))

    SvarSlet
  3. Dejligt N valg :)At se Nordlys må være helt speciel - heldige dig :-)

    SvarSlet
  4. Morsomt at du har sett nordlys! Det er faktisk et naturfenomen jeg er vokst opp med. På klare, kjølige vinterkvelder ser vi det ofte, hele vinteren! Selv om vi er vant til å se det så er det like flott hver gang, Jeg bemerker ofte det, og sier at det var så flott Nordlys ute i kveld! Ser det ofte når jeg er ute med Emma! Litt rart at det for dere er så sjeldent, men vet jo det!
    Fine bilder du har malt, skjønner at du er en kunstner! Ønsker deg en flott helg! -Margit-

    SvarSlet
  5. Aj er godt misundelig, jeg håber stadig at komme til at se Nordlys.

    Flotte billeder, du laver.

    SvarSlet
  6. Flot med nordlys, har ikke selv oplevet det, flotte billeder du har malet...Godt N valg...;-D

    SvarSlet
  7. flotte billeder og enig nordlyset er meget flot :) godt n ord ...

    SvarSlet
  8. Tak for alle jeres dejlige kommentarer, og tak for de rosende ord om mine malerier :)

    Jeg har ikke set den omtalte udsendelse. Det er jo først nu, jeg har mulighed for at være oppe om aftenen pga. mit nye job.

    Malys krok> Huske at skønne på det vidunder, du kan se ofte. Jeg har været utallige gange i Norge, men har aldrig set det der faktisk.

    SvarSlet
  9. Tænk, at du har set nordlys i Danmark (eller tager jeg helt fejl? Tolne ligger i DK, ikk'?)
    Nordlys er et fænomen, John og jeg har lovet hinanden at forfølge. Vi tager til Tromsø i så mange uger, som det er nødvendigt for at opleve fænomenet :-)
    Vi så udsendelsen med Joanna Lumley, men vi har altså også en dejlig blogger, der bor lige midt i nordlyset: http://dortheivalo.blogspot.com/, og som har taget nogle aldeles pragtfulde fotos af nordlys.
    Med andre ord, inden jeg lader mig rive helt med:
    Rigtig godt N-valg her i den nordiske vinter :-)

    SvarSlet
  10. Det er flot! Jeg har hørt om en grønlandsexpedition, hvor en kunster var med og skulle illustrere, hvad der var af specielle ting, og han syntes det var pløk-umuligt at male Nordlys. Man kan let få indtryk af at de står stille, men somme tider flagrer de jo med lynets eller rettere lysets hast, og det er fakisk også en slags lys-energi, der rammer jordens atmosfære.

    SvarSlet
  11. Ellen> Jo, Tolne er i DK. Jeg har lagt links ind på teksten, så det er til at se :)
    Hvis I vil forfølge det, er det måske værd at undersøge, om der er bedre chancer nogle steder og perioder end andre? God tur i alt fald og jeg glæder mig til at se billeder :)

    Donald> Det nordlys, jeg har set, var meget levende og ændrede sig konstant - også i farverne. Det gjorde det sådan set også, mens jeg malede de to malerier :)

    SvarSlet
  12. Dine malerier av nordlys er kjempeflotte!
    Jeg har også bare sett dette fenomenet en gang i mitt liv, og da her i byen jeg bor. Et meget fascinerende syn :)

    SvarSlet
  13. Heisann!

    Så heldig du er som har sett det i virkeligheten.
    Det står på ønskelista mi, men det er nok ikke jeg som bestemmer om jeg får oppleve det noen gang.
    Maleriene dine har fanget noe av stemingen.
    Ha go' hælj !

    SvarSlet
  14. Flotte bilder av Nordlys
    Og som Margit sier, det blir til at man forteller om når man har sett et ekstra fint nordlys. Stilig når det sprer seg over hele himmelen og man får se hele fargespekteret og hvordan det forandrer seg men du ser på.

    Kamelryttersken postet sist: N for Nordfra

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)