11. februar 2011

ABC Scandinavia - O som Ost

Denne uge på ABC Scandinavia, skal emnet starte med O.
Ost har været et emne i mit liv. Som barn kunne jeg ikke lide det. Min far troede, det var hysteri/kræsenhed, og forsøgte engang at gemme et lillebitte stykke ost under en spegepølse på min mad. Så snart jeg spiste osten, lagde jeg maden i skraldespanden og sagde, at der var noget galt med spegepølsen. Så stoppede min far med at nøde mig til at prøve.

Som voksen har det irriteret mig at jeg havde dette ene område indenfor det kulinariske, jeg ikke brød mig om. Jeg er ellers altædende og prøver gerne nyt. Derfor begyndte jeg at spise ost smeltet på sandwich, pizza og lignende. Udvidede det til brie på kiks - mums! Forskellige smøreoste og ostekage. Faktisk har jeg nu også med velbehag spist en skiveost. Alt sammen meget milde oste, men i forhold til barndommen er jeg kommet meget langt. Der er masser af oste, jeg spiser idag. Mozarella og feta er jeg helt vild med.

Mozarella, tomat og purløg


"Gamle Ole" og lignende stærke oste bliver jeg muligvis aldrig ven med, men det er ok. Jeg har fjernet en forhindring i min udvikling. Sådan er jeg. Hvis jeg synes, noget burde være anderledes omkring mig selv, går jeg efter det, hvis jeg vil. Jeg har således også bekæmpet højdeskræk og sceneskræk.Når jeg vil, er jeg egentlig ret sej ;)

God Oste-weekend!

-----

7 kommentarer:

REJEN sagde ...

Ost bliver aldrig min yndlingsspise og jeg gider ikke gøre en indsats, men hatten af for dig at du har lært at spise ost...Haps...hehe...Godt o-valg...

Inge sagde ...

Godt valg.. jeg tror også på du er en sej kvinde.. Ost er et must i vores køleskab, som datter af en mejerist, har alle former for mælkeprodukter altid været en fuldt intergreret del af mit liv.. Jeg spiser dog ikke stærke og ildelugtende oste, og kun Gorgonzola inden for mug-oste.. :-)

Runa sagde ...

Ja du havde nok ikke spottet som barn, at du nu skulle sidde og blogge om ost og at du ligefrem kan lide det :-)Du har da lige overvundet et par ting :-)

Jørgen sagde ...

Herligt eksempel på selvudvikling du skriver om - det er tydeligt at udvikling i denne sammenhæng er at vikle sig ud af et eller andet du har viklet dig ind i som barn.

Malys krok sagde ...

Så flink du har vært som har klart å lære å spise ost! Selv har jeg spist det hele mitt liv! Og det er godt! Spiser det hver eneste dag! Flott fortalt! -Margit-

Koh-I-Noor sagde ...

Inge> Jeg elsker også de utrolig mange, spændende mælkeprodukter, man kan få. Men de der stærkt lugtende (aka stinkende!) oste kommer jeg nok heller ikke til at spise.

Runa> Nej, det er helt sikkert! Der er stor selvtilfredsstillelse i at overvinde noget :)

Jørgen> Jeg ved ikke, om jeg har viklet mig ind i det som barn. Jeg kunne bare ikke lide ost. Højdeskrækken kom faktisk efter fødslen af mit ældste barn - fra den ene dag til den anden. Den er der stadig, men jeg skal højere op idag, før skrækken vinder.

Margit> Tak :) Jeg tror såmænd også, at det er rigtig sundt, så der er grund til at lære det :)

Kamelryttersken sagde ...

Godt å høre at vi er flere som hadde et anstrengt forhold til ost i barndommen. Brunost på knekkebrød gikk bra, men ikke noen annen ost. I dag er det ikke akkurat omvendt, grensen går ved smøreost og muggost. Hvitost, Gouda, Jarlsberg og spekepølse er et must i matpakken

Beklager at Karavanseraiet.no var nede på lørdag