18. februar 2011

ABC Scandinavia - P som Parfume

Denne uge på ABC Scandinavia, skal emnet starte med P.

Hvor er der bare mange gode ord, der starter med P! Nå, men jeg skal jo vælge et ud, og det blev så Parfume. Jeg har det meste af mit liv haft 1-3 parfumer af gangen, men da jeg var i Grækenland, gik jeg amok med med købe parfume. Jeg ved egentlig ikke hvorfor. Måske trængte jeg bare til at føle mig forkælet. Her er mit - synes jeg selv - overdrevene udvalg af parfumer idag:












De små på sidste foto er ikke engang pakket ud endnu. Den ene parfume er fra en veninde, og en anden er fra min yngste søn. Resten har jeg givet mig selv :)

Lige nu har jeg Chanel No. 5 på (næstsidste foto). Hvilken tror du, er min favorit? Og hvilken er din egen?

-----

12 kommentarer:

  1. Det er svært at gætte, for der er brugt af dem alle, men måske den under Opium...
    Jeg har det svært med parfumer, for de fleste lugter af kattetis på mig (som f.eks River Gauche) og dem jeg kan bruge er de tunge, som jeg ikke længere kan tåle. Elsker både Opium og Anïs Anïs, men bruger for det meste Green Tea fra Elizabeth Arden.

    SvarSlet
  2. Jeg tør slet ikke gætte på dit foretrukne mærke. Jeg har det lidt som septemberliv, de der dufter godt på andre, lugter af kattetis på mig, som f.eks. Anïs Anïs. Eller også er de for krydrende og kvalmende eks.vis Opium. Jeg har i mange år sværmet for Rive Gauche, eller Chloé, som stadig er en af dem jeg bruger. Den afbillede CK kan også bruges :-)

    SvarSlet
  3. Jeg kunne forestille mig det er Issey miyake... den kan jeg i hvert fald godt selv li' :-)

    Min egen yndling er YSL "Paris" - en fin og flygtig blomsterduft, ikke for tung og ikke for sød. Desværre er flasken ved at være tom og det er desværre så dyrt herhjemme.

    SvarSlet
  4. skønt elsker at dufte dejligt :)

    SvarSlet
  5. Parfumer kan også gøre oplevelsen af samvær meget munter og smuk. Det er synd at der er mange mennesker, der er allergiske overfor parfume, eller som af en eller anden grund ikke kan lide at være i nærheden af parfume. Jeg tænker ofte på hvordan mennesker i oldtiden må have oplevet duftene når de en forårsdag kom ud på en blomstereng :)

    SvarSlet
  6. Godt p valg, jeg tør ikke gætte, kan se du er til de lidt tunge dufte, jeg er til de lette grøn-gule dufte til daglig, og Chanel No5 til aften og fest.. :-)

    SvarSlet
  7. Jeg tror på den med den lille plastkugle i flasken.
    Anaïs Anaïs er måske efterhånden lidt outdated (den var Hot Topic i 80'erne), men jeg læser, lige som Inge, at du er til de tunge/ lidt sødlige dufte.
    Som jeg i øvrigt synes, at 'Paris' hører til :-)
    Men det er SÅ forskelligt - jeg dufter skønt (kan levere kildedokumentation) iført 'White Diamonds', mens min datter lugter enormt billigt med samme bag ørerne.
    'Allure' virker til gengæld lige modsat...

    SvarSlet
  8. Tak for mange spændende svar :)))

    Jeg ved faktisk heller ikke selv, hvilken der er min favorit. Jeg synes, det skifter - både efter humør og årstid. Vinteren er god til de tunge dufte, og om sommeren kan jeg bedst lide de lette.

    Jeg har købt en del af dem i ren nostalgi, da jeg så dufte, jeg elskede som ung. Nogle af dem er jeg egentlig ikke vild med at have på mig idag, men jeg forsøger at variere det, så de alle bliver brugt. Måske jeg skulle prøve at tage en uge med hver :)

    SvarSlet
  9. Selv går jeg Salvador Dali's "Ruby Lips". Men det blir så forskjellig, det som lukter godt på èn, lukter helt forferdelig på en annen


    På Karavanseraiet finner du flere av Kamelrytterskens meninger, for eksempel denne Kvarme sier noe om verdighet

    SvarSlet
  10. Svært at gætte, jeg har også en gang haft rigtigt mange parfumer, men nu nøjes jeg med to dufte jeg skifter lidt imellem...Godt p-valg..;-D

    SvarSlet
  11. I was crazy about perfume and had 10-20 bottles in my collection at any one time. The top bottle was my favcurite... then one day, I found that I was allergic. That was awful... Now I have to use EVERYTHING non-perfumed!

    SvarSlet
  12. Sannelig et variert utvalg av parfyme du viser her, men det er jo fint å ha forskjellige dufter til forskjellige anledninger :)

    SvarSlet