Søg og du skal finde

25. marts 2011

ABC Scandinavia - U som U

I ABC Scandinavia er vi kommet til bogstavet U, og jeg tænkte, at jeg ville lave en lille ordleg.

Tall Ships Races 2010 in Aalborg, Denmark


Det er jo sådan, at rigtig mange ord bliver til det modsatte, hvis man sætter U foran. En ven bliver til en uven. Selvstændig bliver til uselvstændig osv. osv. Som lille troede jeg, at jeg havde helt styr på det med at sætte u foran, og jeg fandt det ret så smart. Det var formentlig, da jeg begyndte at læse. Jeg gik i gang med at finde de ord, hvor modsat-reglen ikke virkede.

Er disse måske modsætninger?

Ukrudt - Krudt?
Ubåd - Båd?
Udråbe - Dråbe?
Udvaske - Dvaske?
Udvælge - Dvælge?
Udørk - Dørk?
Udøse - Døse?
Udøve - Døve?
Uhyre - Hyre?
Ulempe - Lempe?
Ulykke - Lykke?
Umage - Mage?
Unik - Nik?
Unode - Node?
Uran - Ran?
Utyske - Tyske?
Utøj - Tøj?

Det danske sprog er bestemt ikke altid nemt! Hverken for udlændinge eller os selv.

Kom gerne selv med flere :)

OBS! Billedet medtages som eksempel på en båd til ovenstående, men anvendes også til Himmelsk, Watery Wednesday, SkyWatch Friday, Scenic Sunday og The Weekend in Black and White.

-----

17 kommentarer:

  1. this must be a fascinating race to watch. beautiful boat.

    SvarSlet
  2. Hahaha, hvor var det en sjov ide til ugens bogstavleg :-)
    Jeg elsker jo sproglige finurligheder, og her fandt du nogle rigtig gode eksempler på, at det hele ikke altid går efter bogen.
    Tak for dagens første smil...

    SvarSlet
  3. Godt og sjovt valg for U..ja det danske sprog er ikke let...;-D

    SvarSlet
  4. Et spennende bilde av en vakker båt. Bravo!
    God helg.

    SvarSlet
  5. Sååå fin bild! Mycket snygg i svarvitt!
    Ha en bra dag & Trevlig helg!

    SvarSlet
  6. Meget fornemt u-valg.
    Mit bidrag: u-vending - vending.

    SvarSlet
  7. dejlige u-ord jeg har skrevet noget der næsten er som dit :)

    SvarSlet
  8. Flott bilde! Og morsom U-ord-lek! Mange gode ord du fant he he..-Margit-

    SvarSlet
  9. Hahaha.. fedt u valg, jeg bryder min hjerne, og det har ikke hjulpet det fjerneste.. det eneste der dukker op er et eneste usselt ord, og måske kan det gemmes på en USB stick.. høhø :-)

    SvarSlet
  10. slike skuter er herlige syn på vannet.
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlet
  11. Nydelig med himmel, hav og seilbåt!!

    SvarSlet
  12. A majestic ship indeed. Lovely in b&w.

    SvarSlet
  13. Flott bilde av skuten med en dramatisk himmel i bakgrunnen!
    Og til U-innlegg å være må jeg si at dette var fornøyelig lesning, du har jo helt rett i dine funderinger på motsetninger :)

    SvarSlet
  14. The tall ships have so much grace. Beautiful photo.

    SvarSlet
  15. Vakker seilskute, og for et syn når de kommer seilende ;))

    SvarSlet
  16. Her har du truffet midt i blinken.
    Hurra;-)

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)