6. marts 2011

Tour de E45 - Scenic Sunday in Denmark

Jeg tilbragte ti timer inkl. stop på vejene gennem Jylland i går. Manden skulle have sin nye darling hjem til Vendsyssel fra Horsens, og jeg bestemte mig for at få mere end motorvejskørsel ud af dagen, så jeg tog kameraet med og planlagde nogle afstikkere. Jeg var heldig, at min mand fik lyst til at være med på min rute, så vi gik hen og fik en rigtig hyggelig dag sammen.

Første stop var ved Uldum Højskole, som jeg boede på for et par somre siden.


Skanderborg sø fra forskellige vinkler og steder.



Vestermølle i Skanderborg, hvor vi fik en dejlig frokost.



Udsigten fra Stilling kirke er pragtfuld.



Vorup Enge ved Randers.




Rold Skov - Danmarks største skov.



Rebild Bakker (i Rold skov) hvor 4. juli festen hvert år afholdes.


Ligner den sten ikke ret meget en fugl?



Statuen "Familien" er udført af Dennis Smith, og repræsenterer de
ca. 20.000 mormoner, der udvandrede fra Danmark til Amerika fra 1852.
Statuen symboliserer en karakteristisk udvandrerfamilie. En mor med et
nyfødt barn i sine arme, en to større børn og en bedstemor. Den nyfødte
symboliserer de mange spædbørn, som døde på Atlanten. På nær en
ser alle fremad mod deres nye hjem og fremtiden, men bagved familien
sidder en ældre kvinde, bedstemoderen. Hun kigger tilbage mod
det gamle hjem, mod fortiden.


Nogen der ved, hvilken meget kendt person, der faldt på denne trappe?

Min mand er tipoldebarn til Top-Karen
Vrå enge.

Det var her ved disse møller, Jean Michel Jarre holdt sin
flotte koncert for nogle år siden.
Gl. Vrå Slot.


Og så var det på tide at køre hjem, for mørket overtog de gode motiver.
Vil du se flere gode billeder, kan du kigge indenfor på Scenic Sunday.

-----

8 kommentarer:

Runa sagde ...

Sikke en masse dejlige billeder - Vestermølle ved Skanderborg har jeg også været på et par gange - dejligt sted

Walk in New York sagde ...

Belle serie, avec un beau melange de photos

Publicity ;o) Every Friday (and the Weekend), The Challenge "Walk In The Street Photography"

Lorac sagde ...

What a great day you had! Looks like winters tenacious hold has lost it's grip where you are!

Koh-I-Noor sagde ...

Runa> Ja, der var bestemt dejligt. Vi fandt det helt tilfældigt, men kunne se at det var et populært sted.

Walk in New York> Merci beaucoup :) C'était une belle journée ici au Danemark. Le printemps arrive. Enfin :)

Lorac> You are absolutely right! Finally spring is winning over winter here i Denmark :)

Momgen sagde ...

Oh so pretty shots for today. happy SS!

Greyscale Territory sagde ...

I enjoyed this journey in your world very much! I was especially intrigued by the statue to the Mormons! Beautiful detail! I did not know that so many Mormons left Denmark for America!

Inge sagde ...

Sikke en skøn tur I har været på.. hihi.. ja jeg ved hvem der faldt på den trappe, hun er tårnhøj og bor på et slot, hun burde have en krone på, men er i stedet for selv på en krone.. Har jeg gættet rigtigt.. ;-))

Koh-I-Noor sagde ...

Greyscale Territory> Thanks :) There must be a lot of Danish roots in the US. Actually there is a small town, which was founded by Danes. It is called "Solvang".

Inge> Jeps, du har helt ret :)