10. april 2011

22,4 grader på min terrasse

Det er der lige nu, og det er som en sommerdag. Så er det ikke helt uden grund at jeg svedte, da jeg arbejdede mig igennem havens bede for første gang i år. Jeg måtte ind og skifte de lange bukser ud med stumpbukser, den langærmede trøje skiftet ud med en T-shirt og strømper røg af, så jeg atter blev barfodet som jeg foretrækker det.

Da jeg købte huset her, var der flere hundrede m2 bede, og jeg elskede at knokle i min have hvert eneste ledige minut. Hvis jeg selv skal sige det, havde jeg en meget smuk og velholdt have ;) Men også den aktivitet er dalet de seneste år, og det har været en plage af dårlig samvittighed at kigge ud på min tidligere så smukke have groet til i ukrudt. Bevares, jeg kom da igennem bedene nogle gange i løbet af året, men det var slet ikke nok til at holde den pæn. Jeg fik heller ikke omplantet stauderne osv. som også skal passes, så de forbliver flotte og sunde. Ja, for slet ikke at tale om køkkenhaven og drivhuset. Til sidst tog jeg konsekvensen og satte gemalen i sving med at fjerne bedene. Jeg reddede nogle af mine favoritter til de bede, der skulle forblive og gav en masse væk. Resten forgik. Græs blev sået og fliser og skærver lagt.

Jeg må nok indrømme, at jeg idag ikke har noget som helst imod at bedarealet er reduceret betragteligt! Det er rigtig rart at kunne komme igennem det på een dag.

Haven idag (taget i efteråret):



Huset er til salg, så nu er det op til de kommende ejere, om der skal udgraves store bede igen, eller de foretrækker den nemme have. Jeg vil savne huset og haven, men jeg kan ikke sidde her alene, og det er da også alt for stort til een person. Men de dejlige minder fra mine 10 år her vil jeg altid have :)

Som jeg skrev om i går, har jeg taget taget hul på mit nye liv, og det vil tage tid at ændre vaner, der er tillagt over år. Jeg var idag ved at falde tilbage til den gamle vane med intet absolut at foretage mig. Weekendmorder hed det engang, når weekenden bare var noget, der skulle overståes, så man kunne komme på arbejde og dog foretage sig et eller andet. Hedder det mon stadig det?
Jeg vidste godt, at haven trængte og jeg vidste også godt, at jeg trængte til at komme ud i det gode vejr. Men jeg måtte lige have en snak med mig selv om, hvorvidt jeg ønskede denne døde tilstand fortsat, eller jeg måske ville blive gladere af at blive mit gamle jeg igen, før jeg tog mig sammen og gik i haven. Dejligt at have gjort en god gerning idag også :)
Nåe ja, og så har jeg også fået gang i vaskemaskinen, og havemøblerne er kommet frem, så sønnik og jeg kan indtage aftenmåltidet ude for første gang i år.

-----

3 kommentarer:

  1. Så har du da fået lavet lidt og fik gjort noget ved den dårlige samvittighed...Jeg har da ellers indtryk af at du får lavet lidt når du har fri, du har da vist os nogle af dine malerier...Lyder hyggeligt at spise udenfor...;-D

    SvarSlet
  2. Godt du fik fat i nakken på dig selv og kom ud.. Weekendmorderen har jeg godt nok aldrig kendt.. Har altid elsket mine weekender, lige som alle andre fri og feriedage.. :-) Ærgeligt for dig, at du er nødt til at sælge huset, men hellere selv tage beslutngen om salg og komme godt videre. Der er helt sikkert et lidt mindre sted, hvor du også bliver glad for at være. :-)

    SvarSlet
  3. Annemarie> Ja, man har det SÅ meget bedre med sig selv, når man har været i gang :) Det er kun tre uger siden, jeg begyndte at male igen, men ja, det bruger jeg en del tid på nu - bare ikke lige denne weekend.

    Inge> Jeg har også altid elsket at holde fri førhen, fordi der var så meget, jeg gerne ville lave og opleve. Sådan er eller bliver det også igen :) Ja, jeg tror også, jeg finder et godt sted, hvor jeg kan indrette mig hyggeligt og småt. Men pyh hvor kan det vare længe at sælge et hus...

    SvarSlet