23. oktober 2011

Lægen siger, jeg er gammel!

Det lyder egentlig som lidt af en luksus, når man får besked på at holde sig i ro. Men nu har jeg holdt mig i ro siden onsdag og jeg er ved at blive vanvittig. Mit "holden sig i ro" betyder at jeg skal sidde stille og blive ved med det. Jeg har gloet TV og spillet på pc'en til den store guldmedalje, og det er ikke sjovt i det lange løb.

Problemet er min hofte. Jeg har haft ondt i den i 1-2 år sådan on-and-off. Typisk er det galt, når jeg kommer fra job, men hvis jeg så holder mig i ro resten af dagen, plejer nattesøvnen at få mig på dupperne igen. I mandags var det galt allerede tidligt på jobbet, og natten kunne ikke klare opgaven, så ved 3-tiden om natten stod jeg op, fordi jeg ikke kunne holde smerterne ud længere.

Tog på job, og selvfølgelig var det værre til fyraften, når jeg startede tirsdagen ud med smerter. Natten til onsdag gentog det sig, og min "morgen" startede atter kl. 3 med eder og tårer.

Min morgenkåbe var ikke på sin plads. Meget, meget langsomt kom jeg ud på badeværelset, men der var den heller ikke. Så var det altså, at jeg vrælede af arrigskab, for jeg kunne jo ikke gå rundt og lede efter den, når det gjorde så ondt at bevæge sig bare en mm.

Jeg fandt to gigtpiller fra min tid med mensessmerter (det er faktisk allerede 10 måneder siden jeg slap ud af det helvede) og slugte dem. Kiggede utallige gange på klokken, for jeg ville ikke være i stand til at gå ned af trappen, og så skulle jeg jo sygemelde mig. Endelig ved 6-tiden kunne jeg begynde at bevæge mig. Stadig med smerter, men dem kunne jeg klare. Af sted til jobbet det gik, og jeg haltede mig igennem 3. dag denne uge. At komme ind i bilen til fyraften, køre turen hjem, og komme ind i huset, føltes som havde jeg løbet en marathon. Jeg svedte og blev udmattet. Jeg bestemte mig endda for, at hvis jeg tissede i bukserne inden jeg nåede ind, ville det bare være ærgerligt.

Onsdag eftermiddag kom min mand forbi med gigt- og smertestillende piller. SÅ dejligt at han gad køre omkring apoteket for mig. Tak sveske :)
Også dejligt at få lov at brokke mig og få trøst.

Da jeg torsdag morgen atter gav op overfor smerterne ved 3-tiden, kunne jeg ikke klare mere. Næsten ingen søvn siden mandag og konstante smerter. Jeg sygemeldte mig, og sad stille hele dagen. Til natten tog jeg max. antal piller af begge slags, og de blev skyllet ned med rødvin. ENDELIG sov jeg!

Fredag morgen vågnede jeg med et smerteniveau, der var vand ved siden af de foregående dage. Jeg havde afsat en halv time til at gå de ca. 600 m. til lægen, men jeg kunne gå næsten normalt, så den ydmygelse slap jeg for.

Lægen lyttede til mig og spurgte ind. Undersøgte mig ved at trykke, løfte og vride. Hun var enig med mig i, at det formentlig er slidgigt/hofteartrose. Der skulle tages røntgenbilleder af både hofte og knæ for at få det be- eller afkræftet. Da jeg jo kunne bevæge mig denne dag, var det bare med at komme af sted, og over middag var jeg røntgenfotograferet på Sygehus Vendsyssel i Hjørring i både hofte, knæ og hånd. Dét er virkelig hurtig service! Hurra for Region Nordjylland!

Hånden... Nå ja, den kan ikke mere vride en klud hårdt uden at lyne og nogle gange taber jeg det, jeg har i hånden. Det er tommelleddet hvor det sidder fast ved håndleddet, den er gal med, og det kunne lige så godt checkes med det samme. Måske kan jeg gøre noget for at forhindre, at hånden bliver værre.

Onsdag eller torsdag i næste uge vil eksperterne have kigget på mine "indre billeder", og jeg skal så have ringet til min læge og få besked.

Sådan ser en normal hofte ud:



Og sådan ser en hofte med slidgigt ud:


Ved slidgigt forsvinder bruskskiven mellem hofteskål og lårben. Bruskskivens funktion er at give fri, blød bevægelighed i leddet. Når bruskskiven slides væk, deformeres knoglerne ofte også mens man slider knogle mod knogle.

Nu må jeg vente og se, hvordan mine knogler ser ud. Behandlingen er indtil videre to slags piller, som skal tages døgnet rundt for at være smertedækket. Jeg er netop begyndt på de smertestillende, så jeg kan klare jobbet i morgen. I weekenden har jeg siddet stille og derfor kunnet undgå pillerne. Det huer mig ikke, at jeg skal spise 14 piller dagligt på ubestemt tid. Men det må jeg alt sammen tage med lægen, når vi får svar fra sygehuset.

Der er tre store syndere ved slidgigt:
  1. Ensformigt arbejde (har jeg som rengøringssmølf)
  2. Arveligehed (flere udskiftede hofter i familien)
  3. Alder (ifølge lægen er man gammel, når man er over 40 år!!!!)

Der er ingen tvivl om, at jeg er i risikogruppen. Øv....
Nu humper jeg i køkkenet og tager næste dosis piller. Denne gang er det gigtpiller.
Det er ikke spøg at blive gammel... Altså over 40 år...

BS er gammel... *suk*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)