Søg og du skal finde

16. oktober 2011

St. Binderup kro

I årevis har jeg sukket efter at gå indenfor, siden jeg allerede som barn ofte kørte forbi. For mig stod det som noget af det mest romantiske og hyggelige, jeg havde set. Men det forblev en lille piges drøm i mange år. Indtil nu altså.


Facaden jeg har skulet længselsfuldt til siden barndommen

Jeg har nemlig været på weekendophold på St. Binderup kro, og det kan virkelig anbefales! Trods års opsparede drømme og opskruede forventninger, levede alt op til det bedste. Jeg er stadig høj på at jeg endelig fik lov at komme indenfor, og at det var så pragtfuld en oplevelse at tilbringe weekenden her.


Bygningerne er fra 1617 og utroligt smukke udefra såvel som indefra. Se bare her.

Den smukke hovedbygningen med den kendte facade
Mere af den meget store hovedbygning
Skiltet på gavlen fortæller en del af kroen knap 500 årige historie.
Lige så smuk er den store bygning med værelser.
Folk er ved at ankomme. Der var fuldt booket til luksus weekendopholdet.

Endnu en længe med værelser. Her boede vi.
Billedet er taget her til morgen, hvor der var is på stråtaget.
Stilen er gennemført overalt. Selv tapetet er bevaret.
Her er mit dejlige selskab og jeg til kaffe og hjemmebagt æblekringle i den hyggelige kaffestue.
En nyere bænk ;)
Den er kommet til kroen 258 år efter byggeriet stod færdigt.
Jeg har ikke flere billeder inde fra kroen, eftersom jeg lod kameraet blive på værelset under middagen og morgenmaden.

Vores luksusmiddag var gennemført ned til mindste detalje. Alt var gennemtænkt og veltilberedt, og vi bare nød hver eneste mundfuld.
  • Fisketerrine med kaviarcreme. 
  • Oksefilet med grøntsager og skysovs. 
  • Chokolademousse og chokoladekage med friske bær og pistacie. 
Det er næsten pinligt efter danske normer, men vi spiste rub og stub. Vi bad huset vælge de bedste vine, og de skuffede os ikke. Det var ganske enkelt en superb middag. Tak for mad, kok! De søde tjenerpiger fortjener også en tak for deres gode humør og frisk opvartning :)

Mellem kaffebordet og aftenens middag gik vi en lang tur bl.a. gennem Skatskov. Vejret var jo helt fantastisk, og jeg elsker bare duften af skov. Der var masser af svampe og pudsige naturoplevelser.











Er dette svampe eller måske hvepseboer?




Tak du dejlige for denne skønne oplevelse :)))
Jeg er klar til at gentage når som helst! ;)

Tak til Kgl. priviligeret St. Binderup kro for en skøn weekend!

5 kommentarer:

  1. Hvor lyder det bare som et dejligt ophold. uhmmm ..
    Ja, vi har godt nok kørt forbi den kro mange gange.. Jeg har tit tænkt på hvordan der mon så ud indedøre - og nu har jeg været med på et smugkig :-)
    Hvordan var værelsernè? Var det også den gamle stil?

    SvarSlet
  2. I kan roligt smutte derned, Helena. I vil ikke blive skuffet. Værelserne er ikke så gammelt indrettet. Det er da også muligt at vores værelsesfløj er bygget meget senere. Jeg vil gætte på, det er enten bygget eller renoveret i 70'erne. Der var grøn håndvask på badeværelset nemlig ;)

    SvarSlet
  3. ;-) lyder spændende..knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Det må have været en fantastisk oplevelse, som du kan leve længe på. Men pas på, at det ikke udvikler sig til et afhængighedsforhold ;-D

    SvarSlet
  5. Nemlig, Dorthe ;)

    Det VAR en fantastisk oplevelse, Rimkogeren! Afhængigheden tog jeg gerne imod, men banken vil nok ikke i det lange løb desværre ;)

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)