27. december 2011

Min dejlige jul

Juleaften den 24/12 2011

Nu er det hverdag igen, men den meget korte jul var nu godt nok den dejligste. Godt nok væltede mit juletræ juleaftensdag, men min nabo reddede mig og fik fremtryllet en ny juletræsfod. Den nye fod var dog så smal, at træet stod og svajede, og så tog jeg konsekvensen og skubbede juletræet helt op af min skænk og tapede et par grene dertil med gaffatape.

Hvis ikke det er klaret med gaffa, har man ikke brugt nok!
Min mand kom og hjalp med at pynte træet igen og få fjernet glasskår, og så fik vi et krus kaffe, inden vi tog til Dokkedal kirke, der ligger i kanten af skoven. Umiddelbart kan man ikke udefra se, at det er en kirke, og det er nok grunden til, at vi ikke tidligere har været klar over dens eksistens. Indeni var kirken moderne og meget smuk i hvidt, guld og lyst træ.


Det var en hyggelig julegudstjeneste for de knap 100 fremmødte, der fint fyldte kirken op. Kirketjeneren var operasanger og lagde for med at synge en julesang. Det var så smukt, at de små hår rejste sig på mine arme.

Jeg hentede bagefter min yngste søn, for det var ham og mig, der skulle holde juleaften sammen. Der var ikke ændret på traditionerne blot fordi vi kun var os to. Middagen bestod af kalkun med hvide og brune kartofler, rødkål, æbler med ribsgele, pariserchips og den gode, brune sovs i rigelige mængder. Mums!


Desserten kan jo ikke være andet end ris a la mande juleaften. Min er intet mindre end verdens bedste af slagsen ;) Der er rigtig mange mandler i, og en del af dem er så tæt på at være hele, at man let bliver snydt. Men kun een mandel er helt uden afskæringer.


Mandelgaven var i år helt anderledes end nogensinde før. Det var en marcipangris! Min søn fik mandelgaven, men faktisk først juledag om aftenen, for vi kunne ikke spise det hele juleaften og da var mandlen ikke fundet.

Mens jeg fik lidt styr på opvasken i køkkenet (har ingen opvaskemaskine mere!!), tændte min søn lysene på juletræet i stuen og så fik jeg lov at komme ind og se det smukke træ.


Træet var som nævnt tapet fast til skænken, så vi dansede bare frem og tilbage, mens vi sang alle de julesalmer og -sange, vi kunne komme i tanke om. Bedstefars kæreste bad for mange år siden om, at vi skulle løbe huset rundt i kæde og synge "Nu' det jul igen", som hun havde oplevet det som barn, og den tradition har vi taget til os, så sønnik og jeg drønede huset rundt og sang den sidste af aftenens sange. Dejligt at få rørt sig ovenpå en lækker middag :)

Nødder, slik, marcipan, småkager og kaffe blev fundet frem, og så hentede vi en pakke af gangen. Den der fik gaven, skulle hente den næste gave. Vores gavebunke var til at overse, så gaveudpakningen var hurtigt klaret. Skønne gaver fik vi!

Vi hyggesnakkede videre og sluttede aftenen af med at se "Kongens tale", mens lysene på træet brændte ud.


1. juledag 25/12 2011

Yngstesønnen og jeg sov længe juledag. Faktisk var det første gang i over en uge, hvor jeg fik 7½ times søvn. Der blev vasket op, ryddet op og dækket bord til ældstesønnen og svigerdatteren skulle komme til frokost.

Vi havde alle lavet retter til vores julefrokost, og det var bare lækkert med al den gode mad. Som det næsten må være kneb det med at tage fra på de sidste retter, men mon vi så lærer det til næste år og da laver mindre portioner? Jeg tvivler ;)

Efter frokosten tog vi første omgang pakkespil. Der var nemlig så mange pakker, at der ikke rigtig var noget at kæmpe for, hvis alle kom på bordet på een gang.


Som man kan se, så det en overgang temmelig tomt ud ved min plads.


Men det vendte i 2. pakkespil, hvor jeg endte med langt de fleste pakker!


Som man kan se på ovenstående foto, spillede vi også Partners. Alle tiders spil der minder lidt om Ludo - bare meget bedre :) Vi luftede hinanden og puddelkatten og fik dermed brugt en smule energi men frem for alt fik vi noget frisk luft.

Hen på aftenen pustede vi dobbeltsengen op og forlængede sofaen med den, så yngstesønnen og jeg kunne sidde med fødderne på madrassen, hvor ældstesønnen og svigerdatteren lå (deres seng for natten), og så Die Hard 2. Lækre Bruce var dog ikke nok til at forhindre svigerdatter i at falde i søvn ;)



Til sidst gik vi alle til køjs efter endnu en superhyggelig dag i dejligt selskab.

2. juledag 26/12 2011

De unge sov længe, mens jeg hyggede mig med morgenkaffe og kattene i køkkenet. Jeg lavede dej til brusebadsboller, og hoppede i bad. Da jeg var færdig, var de unge ved at vågne, så det passede perfekt med at alle var oppe, da bollerne var færdige. Det er nu lækkert med nybagte boller fra morgenen af :) Og der er bestemt også noget særligt ved at vågne sammen og have en morgen sammen.

Til middag kørte jeg ældstesønnen og svigerdatter til det nærliggende Storvorde, hvor svigerdatters forældre bor, for de skulle til endnu en julefrokost. Yngstesønnen blev hentet af min mand og kørt til deres fælles hjem, og tilbage var oprydningen til mig. Nå ja, og så lige denne:



Der er tomt, når de alle er taget af sted, men hvor har jeg dog nydt deres selskab og vore dejlige og hyggelige timer sammen. Jeg elsker mine guldklumper så højt. Tak for en skøn jul, unger! :)))

4 kommentarer:

  1. Hej min ven
    Glæder mig over du har haft en sådan dejlig jul...Det er berigende at læse om den her på bloggen...Selve din juletradition hvad angår mad osv. minder meget om min egen. Jeg er glad for at du holder fast i den. Julen er jo traditionernes fest, og det er vigtigt...Jeg forsøger også selv at føre de hyggelige og dejlige oplevelser videre til mine børn....Glædelig jul min ven og godt nytår...
    Hilsen
    Søren

    SvarSlet
  2. Hej Søren
    Mange tak for din kommentar. Jeg går også meget op i traditioner. Jeg synes, de skaber vore familier og sammenholdet i dem. Vi har vores måde at gøre det på, og den føles rigtig. Der er også noget trygt i at vide, at vi har de fælles ting. Herligt :)

    SvarSlet
  3. Kære du dejlige Bettina - tusind tak fordi jeg lige måtte være med hos jer juleaften og i dagene efter :-) Det var som at være der selv! Skønt at høre om dine traditioner og høre at ungerne går med på det!. Kys Kys
    Linda

    SvarSlet
  4. Hej Linda og velbekomme da :)
    Jeg hørte Lars i radioen fortælle om jeres thaimad, men jeg tror slet ikke, mine unger har de tanker. Eller måske ved de bare, at det ville jeg ikke kunne finde ud af at lave! Haha

    SvarSlet