Søg og du skal finde

7. januar 2012

ABC Scandinavia - D

ABC Scandinavia er nået til bogstavet D, og her i min blog skal D stå for DUKKE.

Lad mig starte med en sang som alle kender, der handler om nok verdens mest berømte dukke nemlig Barbie.



Udover dukker i gængs forstand, altså dukker som især små piger leger med, er der i min verden også levende dukker. Jeg mener det ikke særlig positivt, for jeg har det svært med de dukker, jeg oplever. Jeg får lyst til at ruske i dem og sige "Kom så ud af det dukkehus og lev i virkeligheden!"

Jeg har en idé om, at dukker har været båret på hænder hele livet (ligesom legetøjsdukker), og ikke har oplevet og overvundet virkelig modgang. De har aldrig skullet kæmpe for noget sådan rigtigt. Eller måske har de i virkeligheden vendt ryggen til og med et stort smil bagt en fin kage. Og så har det problem jo løst sig selv i mellemtiden og facaden er atter intakt.

Alt i dukkens verden er perfekt skal se perfekt ud. Smilet sidder så fast, at det er svært at få væk, selv når der tales om alvorlige ting.

Billede fundet her

Dukker har det med at skifte mening. Hun gør alt for popularitet i egen familie og omgangskreds, for hvordan skal den polerede facade ellers kunne holdes? Hun har brug for, at hendes bagland altid smiler ligesom hun selv.

Sidst men ikke mindst har levende dukker ofte samme grundlæggende træk som legetøjsdukker: De skal klædes ud.

Udtrykket "dukke" huserer temmelig meget i mit hoved for tiden. En meget fremtrædende dansk kvinde fremstår for mig mere og mere som en dukke, og jeg finder det efterhånden pinligt. Jeg vil undlade navnet, for nu har jeg fået lettet tankerne via tasterne, og så håber jeg, at det vil fylde mindre i mit hoved.

Kender du også levende dukker?

6 kommentarer:

  1. Ja, jeg kender et par stykker - eller kender man dem overhovedet? Der må jo være noget inde bag den polerede overflade. Det må man i det mindste håbe, at der er!

    SvarSlet
  2. Heisann!

    Tror jeg kan lese mellom linjene hvilken dukke du sikter til!

    Nei, de levende dukkene synes vi ikke noe om!
    Jeg fikk ikke engang en Barbie!
    Men en Anne-dukke fikk jeg, og den ble jeg veldig glad for!

    Ha en go' hælj, blir du med på Blogger's Sunday Walk, trenger ikke gå lenger enn til nærmeste park!

    SvarSlet
  3. Rasmine> Nej, man kender dem ikke, da de jo kun tillader os at se facaden. Det gør dem utroværdige i mine øjne.

    Vilt og vakkert> Rigtige lejetøjsdukker er sagen :)
    Hvad er det for noget med Blogger's Sunday Walk? Det kender jeg ikke noget til?!?

    SvarSlet
  4. Det er ikke let, dette med dukkerne. Jeg synes ikke jeg kender nogen, men det forekommer mig at de ses på TV her og der. De mangler format. Hvis vi ellers tænker på den samme person, synes jeg ikke hun falder i kategorien, idet hun har format.

    SvarSlet
  5. Nej jeg kender ingen, men jeg har da mødt et par stykker :) bortset fra det, så elskede jeg at lege med barbie-dukker - indtil jeg var 15 år ;)

    SvarSlet
  6. Jørgen> Ingen ved om vi tænker på den samme, men jeg synes netop formatet forsvinder, når dukken kommer mere og mere frem. MEN jeg håber, det vender! :)

    Helle K> Det var længe! Jeg er ikke sikker på, jeg havde en Barbie. Jeg husker mest en tøjhund og bamse.

    SvarSlet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)