24. januar 2012

Egypten 2012, dag 6

Åh så dejligt at vågne efter en uafbrudt søvn! Klokken var kun fem, men det er ikke uvant for mig. Jeg elsker at stå tidligt op. Gik ud på altanen og bare nød stilheden og den kølige - men ikke kolde - luft. Stjernerne var meget klare og smukke mod den sorte himmel. Det eneste lys var det fra orienteringslamperne og vandet i poolen. Ja, altså den ude på solterrassen, for min private blev fjernet i går.

Morgenmaden blev indtaget med de samme hollændere som i går. De må jo lære det ;) Efter det første krus kaffe begyndte maven på en genkendelig og ikke ønsket melodi. Pokkers også! For de, der læser med, som ikke har oplevet det, kan jeg fortælle, at sådan en omgang Cairo quickstep (diarré) er helt ude af kontrol. Man kan klemme sammen så meget man vil. Det kommer alligevel. Jeg skulle ikke betænke mig mange minutter, så tilbage til værelset med mig. Skulle der ske et uheld, foretrak jeg absolut at være eneste vidne.

Jeg startede på antidiarrépillerne med det samme. Hvorfor vente til tarmfloraen blev mere inficeret? Jeg havde ellers nogle teorier om diarré for denne tur. Dels har jeg haft det hver anden gang i Egypten, og skulle således gå fri denne gang. Dels havde jeg sidste gang diarré i 4-5 uger, og jeg måtte derfor have oparbejdet et godt immunforsvar, hvis da ikke ligefrem jeg faktisk havde malaria. Jeg blev ikke testet, selvom jeg godt ved, at jeg burde være blevet det. Jeg render nok ved lægen med slidtage på mit gamle skrog. Sådan en omgang diarré kunne jeg vel selv klare.

Hvorom alting er, tilbragte jeg de næste timer på min altan - tæt på mit private toilet. Men det blev ikke alvorligt. Jeg vovede mig udenfor på en skyggefuld solvogn. Ingen problemer. Hoppede endda modigt i poolen, for vejret var blevet temmelig hedt. Nu er det så eftermiddag, og jeg hælder til den med immunforsvaret måske kombineret med den hurtige indsats med pillerne. I alt fald ingen Cairo quickstep, der er værd at ynke over denne gang. Hurra!

Jeg burde altså også være bedre til at huske at bruge spritten hele tiden, men jeg glemmer det. Sige nej tak til te med Achmed kunne jeg ikke finde på. Så må jeg tage følgerne med om nødvendigt.

Det er nok blevet for sent at fange børnene i aktivitet på skolen, så det må jeg prøve at huske i morgen. Måske jeg skulle smutte ud til Abu Tig Marina. Der er sikkert nogle flotte motiver med gode sol- og skyggeeffekter, som jeg får øje på.

Tilbage igen. Har atter en masse gode fotos med hjem. Der er dejligt i Abu Tig Marina, men det er helt klart det dyreste område i byen, som ellers er dyr nok i sig selv. Jeg fulgtes med Anne Mette og Anita tilbage. De havde fået frokost i marinaen, men ikke checket priserne (og ikke anede at det er dyrt område) inden de bestilte, så de fik sig et chok, da de så regningen. Over 700 egyptiske pund. Det kan man leve for her i en uge - udenfor marinaen
altså.

Jeg har netop modtaget en skriftlig invitation til cocktail med direktøren og andre udvalgte gæster i morgen aften. Jeg har ikke cocktailtøj med (ejer jeg overhovedet sådan noget?), så jeg ved sørme ikke lige... Jeg er nok heller ikke typen, der går til cocktailparty. Hmm... Den må jeg lige tænke over.





Lidt fakta om Egypten:

Areal i km2: 1.001.450 (DK: 43.098)
Indbyggertal i mio.: 97 (DK: 5,6)
BNP pr. pers. i US$: 12.100 (DK: 46.600)
Analfabeter i %: 26,2 (DK: 1)
Arbejdsløshed i %: 13,1 (DK: 4,2)
Lever under fattigdomsgrænsen i %: 25,2 (DK: 13,4)
Gennemsnitsalder i år: 23,8 (DK: 42)
Overvægtige i %: 27,7 (DK: 21)
Sprog: Arabisk
Religion i %: Muslimer 90 kristne 10

Ingen kommentarer: