Søg og du skal finde

28. januar 2012

Wellness hjemme

Man skal være god ved sig selv, og det har jeg været i aftes og i formiddag.

Fødder
Mine fødder har det med at blive meget tørre, så i aftes tog jeg et dejligt fodbad med badesalt. Bare sådan i en helt almindelig opvaskebalje. Fodbadesalt i først og så varmt vand. Pisk lidt rundt med hånden til saltet er opløst.


Efter lidt tid i fodbadet var det nemt at bruge en fodfil til at fjerne de døde hudceller og noget hård hud. Neglene er også meget nemmere at klippe, når de har været i fodbad en tid.

Når fødderne er tørret godt, plejer jeg at bruge en god, fed fodcreme, men denne gang brugte jeg jojobaolie. Mere om den senere.

Hår
En tyrkisk veninde af mig har det mest fantastiske hår, og da jeg spurgte, hvad hemmeligheden var, fortalte hun, at hun hjemme i Tyrkiet har lært at give håret kur jævnligt. Det måtte jeg også prøve, og håret bliver virkelig blødt og dejligt af det.



Hårkuren består af:
1 del honning og
1 del olie
som piskes sammen med en gaffel, smøres i håret og skal sidde og trække en tid. Sørg for at gnide godt omkring hårspidserne. Typisk har jeg det i i en halv eller hel time. Det er en meget fedtet omgang men bare rolig. Det er til at få ud igen ;)


Jeg tog et bad og vaskede håret to gange for at være sikker på, fedtet var væk igen og lod det tørre af sig selv. Mit hår er ret kraftigt, så det tager flere timer, men dels er føntørring hårdt ved håret og dels gider jeg ikke føntørre i en times tid for at få det tørt.

Hud
Mens håret tørrede, havde jeg en god "undskyldning" for at finde jojobaolien frem igen. Jeg bruger den ligesom til en gang massage. En dråbe eller to på huden og så gnide og gnide til huden bliver varm. Så trænger olien længere ind i huden (er jeg overbevist om) og gør den blød. Sådan virker det i alt fald på mig, og det gør underværker på mine tørre fødder, skinneben, knæ, arme, albuer og i ansigtet. Hænderne får automatisk en omgang og mine negle lader til også at have godt af det.


Jojobaolie
Denne jojobaolie har jeg købt i Egypten. Jojoba udvindes fra en ørkenplante, som på forunderlig vis overlever både den stegende hede og sandstorme uden at udtørre. Faktisk er den stedsegrøn og kan blive 100 år gammel. Imponerende og det er nok nogle af de egenskaber vi også får gavn af ved at bruge den.

Jojobaolie er også kendt som "Det flydende guld", og er primært anvendt til behandling af hovedbunden ved hårtab forårsaget af sygdom i hovedbunden. Men den har altså også mange andre gode virkninger.
Udover de, jeg allerede har nævnt, at jeg selv bruger den til, er den god som lindring ved solskoldning, til heling af sår og rifter og den siges at være god til behandling af acne.

Med andre ord er jeg lækkerblød som en baby nu - en af dem der er født med hår altså ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)