16. februar 2012

Kigge eller kikke

Nu har jeg atter læst en bog, som efter min bedste overbevisning havde en gentagen stavefejl. Nemlig at stave ordet "kigge" med k'er - altså "kikke".
Jeg er 100% sikker på, at jeg i folkeskolen lærte at stave ordet "kigge". Jeg er lige så overbevist om, at jeg ville have fået fejl i retstavning, hvis jeg havde stavet det "kikke". Men med bog nummer to fyldt med stavefejl, måtte jeg undersøge sagen nærmere. Der er jo dog kommet mange ændringer i retstavningen gennem de seneste år.

Ak og ve! Allerede i 1872 blev det tilladt at stave ordet både som "kigge" og "kikke". Formentlig var det tilladt længe før, men i 1872 kom den første egentlige ordbog.

Hvordan er det muligt, at jeg er gået gennem hele livet overbevist om, at der kun fandtes een stavemåde?

Vidste du det? Eller kommer det mon også bag på andre, at der findes en anden måde at "kigge" på?

4 kommentarer:

  1. Ak, jeg har det på nøjagtig samme måde - og ikke kun med ordet kigge/kikke. Alt er tilladt, næsten, og det kan være svært at forliges med, når man nu altid selv har stavet det på "den rigtige måde".

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da skrækkeligt, ikk'? Men lige denne var så faktisk ikke ny, og det kom godt nok bag på mig.

      Slet
  2. Fin blog du har! Jeg har meldt mig som fast læser nu. Jeg har det på samme måde som du - jeg kom faktisk helt i tvivl om det men jeg staver det også "kigge" - jeg undrer mig så meget over indimellem, at den måde jeg lærte at stave på og sætte komma´er på slet ikke gælder mere. Jeg kan slette ikke sætte komma´er som man nok skal i dag men som jeg forstår det så er der vist nærmest ingen regler for komma´er mere.
    God søndag ihvertfald ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Anette, og hjertelig velkommen :)
      Tegnsætningen giver jeg også næsten op overfor, og min fornemmelse er ligesom din, at der nærmest ingen regler er mere. Det er jo ikke nemt at forholde sig til.

      Slet