Søg og du skal finde

28. april 2012

For eller imod mælkebøtter?

Mælkebøtten har en smuk, gul blomst, og blomsterne er næsten altid fyldt med søde små "glimmerbøsser" som vi kalder den lille bille, der ikke kan modstå noget som helst gult. Se bare her:


Knap så dejlig er den at gå på som alternativ til græs, fordi dens mælkehvide saft er klistret og giver misfarvning, hvor den kommer. Hvis man gerne vil have en græsplæne, er de ikke så gode at have, for de breder sig og kvæler græsset.

Mit lille frimærke af en have/græsplæne har været meget misligholdt af den tidligere lejer (tillader Lejerbo virkelig det?), men til gengæld har frimærket været Mælkebøtternes Paradis. Her er det nordvestlige hjørne af min have før og efter, jeg var ude med kniven.



Jeg må indrømme, at jeg havde det helt ok med, at det begyndte at regne efter en times tid, for da havde jeg ondt i ryggen. Resten af haven må komme senere i dag eller i morgen. Nogle af rødderne var op mod 5 cm. i diameter! De har virkelig fået lov at være i fred her. Til jeg flyttede ind altså... ;)

Jeg vil gerne have farver i min kedelige have, men det bliver ikke mælkebøtterne, der kommer til at levere farverne i år.

4 kommentarer:

  1. Er ikke til mælkebøtter, men er heller ikke havemenneske. Har nok Danmarks kedeligste have Og vedligehold gider jeg egentlig heller ikke. Så her er der ofte mælkebøtter og andre gange får vi gjort kål på dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er sørme også meget arbejde med det, hvis man vil have en flot have. Danmarks kedeligste er jeg nu overbevist om, at jeg har. Men jeg vil ikke anlægge en masse, da det jo ret beset ikke er min have.
      Jeg tror ikke, der er gjort kål på mælkebøtterne nu, men græsset har da fået en bedre chance for at brede sig :)

      Slet
  2. Jeg er heller ikke til mælkebøtter af samme grund som du, men bellis og andre småblomster må gerne bo i min plæne. :-)

    Men for pokker du havde da også masser bare på den lille plet. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og det er virkelig nogle store planter, så det er på høje tid, de kommer væk. Bellis kan jeg også rigtig godt lide :)

      Slet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)