27. maj 2012

En havegåde

Når solen bevæger sig hen over min græsplæne om morgenen, kommer der på magisk vis en million milliard små biller frem. Jeg har sluttet mig frem til, at de kravler op af jorden, når den bliver lun af solens stråler. Her ved middagstid er de igen forsvundet, og det betyder formentlig, at de er kravlet ned i jorden igen, fordi det er blevet for varmt.

Hvorfor de kommer op, er mig en gåde. De kravler forvirrede rundt, flyver 20-30 cm, og kravler så igen forvirrede rundt der. Det gentager sig i en uendelighed. De spiser ikke. De parrer sig ikke. Det er disse, jeg snakker om:


Det er gåsebiller. Jeg gætter på, at det kun er hunner, og at de kommer op for at finde et nyt sted at grave sig ned og lægge flere æg.

Desværre er gåsebillelarvers livret græsrødder, så når laarvernes klækkes, vil jeg formentlig se først gule pletter i plænen, og til sidst vil græsset være helt dødt og væk. Min græsplænes dage er talte.

Jeg har undersøgt det overfladisk, da plænen jo ikke er min, men jeg har kun har brugsretten til den, og der er ikke så meget at gøre ved det. Der kan vandes et-eller-andet i august/september, men til den tid er den eksisterende plæne væk, så det må være for at undgå en gentagelse næste år.

Nogen der vil have et par "aflæggere"?

6 kommentarer:

  1. Nej tak.. :-)
    Gåsebiller er greenkeeperens skræk, derfor sætter han stærekasser op rigtig mange steder på golfbanerne. Stærene er vist verdensmestre i at snuppe larver og biller inden de æder alle rødderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg gerne med greenkeeperne! Pyh tænk at få sådan nogle på en golfbane..
      Jeg læste også om, at fuglene meget gerne vil have larverne, og det skabte så nogle steder det problem, at fuglene ødelagde plænerne. Åbenbart ikke nemt at have med disse skabninger at gøre.

      Slet
  2. Nej tak - heller ikke her! Billedet er nu ret fantastisk - selvom billerne ikke er det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      De er heller ikke så nemme at fotografere, da de drøner rundt hele tiden.

      Slet
  3. Du skal slå dem ihjel! NU! Ellers har du ikke mere græs.. Vi fik besøg af en sværm sidaste sommer og ungerne og jeg hamrede løs på dem i græsset til de var fladmaste - og græsplænen overlevede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helena, der er vanvittig mange, og de har været her et stykke tid, så jeg anser det ikke for en realistisk mulighed. Jeg kunne også sprøjte med insektgift, men dels vil der kræve meget og dermed blive meget dyrt, og dels har jeg to katte og mange gavnlige insekter, som ikke skal forgiftes.
      Jeg har forsøgt at fotografere hen over plænen for at vise, hvor mange der er, men man kan ikke se dem på billederne.

      Slet