29. maj 2012

Wow for en bog!

Hold da op! Jeg sidder her med blanke øjne, høj puls og helt i en anden verden efter at have læst sidste side i Hanne-Vibeke Holsts "Dronningeofret".

Elizabeth Meyer kan blive Danmarks første kvindelige statsminister, såfremt socialdemokraterne vinder valgkampen. Selvom der er masser af gode og velbeskrevne karakterer i bogen, er det Meyer, der starter og slutter bogen.

Det er en kriminalroman, og der er højreekstremister, politikere, efterforskere og mange flere med, og både politik, historie og nutid beskrives så fint sammenhængende. Der er virkelig fylde i bogen fra side ét.

Jeg er ikke specielt politisk interesseret, men blev så fanget i denne bogs verden, at jeg i morges tænkte, jeg straks måtte se DR Update for at følge udviklingen siden i går. LOL

Meyer bærer på en hemmelighed, som kommer tættere og tættere på, efterhånden som valget nærmer sig. Hun har Alzheimer ligesom sin mor og bror, der allerede er fortæret af den ondskabsfulde sygdom.

Meyers kamp mod sygdommens overtag er så medrivende, at det ind imellem gør ondt at læse. Min mor har også Alzheimer, så jeg har denne grusomme side af bogen helt tæt inde på livet. Meyers frygt for sygdommen, benægtelsen af dens eksistens og angsten, når den viser sig i glimt er velkendte fænomener hos mig.

Jeg anbefaler varmt alle at læse bogen!

2 kommentarer:

Skt. Helena sagde ...

HAR læst den. Super god!

Koh-I-Noor (Bettina) sagde ...

Alle tiders! Har du læst flere af Hanne-Vibeke Holst?