Søg og du skal finde

3. juni 2012

Eftermiddag ved Kattegat

Dagen i går startede ud med blæst og regn, og jeg lagde an til en hyggedag i sofaen med film og bøger. Det var ret koldt udenfor. Men over middag klarede det op, og hullerne mellem skyerne blev så store, at solen fik fat og hævede temperaturen, og det lokkede til udendørsaktiviteter.

Jeg købte en cykel i onsdags, for jeg manglede noget til de kortere ture, hvor det er for kort til at starte bilen og lidt for besværligt at gå hvis jeg også skal have noget med. Så en cykel med kurv var lige, hvad jeg manglede til mine småture. Ud af skuret med den, og i kurven puttede jeg kamera, lidt snack og Jane Aamunds "Vesten for måne 1".

Jeg har nu målt på et kort, og jeg har 300 m. til skoven og 1000 m. til Kattegat. Valget er som altid mit, og jeg ville til Kattegat i dag. Skøn lille cykeltur og hvor er det dog nemt, når man har sådan en cykelkurv. Her er jeg nået til Egense Søenge og Kattegat med Busetto, som cyklen hedder.

Er hun ikke fin?

Jeg benoves igen og igen over, hvor smukt jeg bor. Indenfor få meter fra Busettodarlingen kunne jeg betages af disse smukke pletter:

Egense Søenge bliver til Kattegat

Romantisk snor den kønne å sig ud mod havet

En lille, smuk sø er anlagt lige her hvor jeg har slået mig ned.

Åh så smuk der er ved sådan en sø!
Det er sundt for sjælen at sidde der ved søen og kigge ud over havet. Der er fredfyldt stille, og da jeg jo bor på østkysten, er der oftest fralandsvind, men træerne omkring søen giver mig læ, så jeg har simpelthen alle fordele her. Jeg elsker min lille plet! Jeg ser i øvrigt sjældent andre lige her. Jeg tror, de fleste opsøger havnen eller sandstranden, og det passer mig fint ;)

Helt stille var der dog ikke, for naturen har mange lyde. En stor fugleflok lod sig bestemt høre, men deres fløjt var nu så dejlige, at det kun var en fornøjelse. Jeg er ikke sikker på, hvilke fugle det var...



Kan det passe, at det er stære? Der var flest store unger, og forældrene fodrede dem stadig, selvom de fint kunne flyve selv.

Husdyr var der på den anden side af åen.




Jeg tænker, at de er heldige dyr, når de har så skønt et område at færdes på. De var lige så nysgerrige på mig som jeg på dem, men både husdyr, fugle og jeg faldt i ét, da jeg havde været der nogle timer. Husdyrene ignorerede mig, og fuglene kom helt tæt på, mens jeg sad og læste. Det er en skøn følelse at få lov at være en del af deres sted :)

2 kommentarer:

  1. Ud af dine ord kan jeg næsten være der selv, det er skønt at være så meget til stede som du er. Rigtig god dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt nok flotte ord. Tak, Lotte :)
      Rigtig god dag til dig også :)

      Slet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)