5. januar 2013

Bagsiden af Mellemamerika 2013

Min kære søster er bekymret her inden min afrejse til Mellemamerika. Hun er faktisk den eneste, der har udtrykt bekymring. Om det så er, fordi hun har sat sig bedre ind i tingene, skal jeg ikke kunne sige. Men det har da gjort, at jeg har kigget lidt nærmere på informationerne fra USA, da det danske udenrigsministerium overhovedet ikke oplyser noget som helst om området.

Mellemamerika er uden tvivl det mest kriminelle sted i verden.
Vi snakker mord, bortførelser, voldtægter, væbnede overfald, voldelige tyverier osv. I mine øjne den groveste type af kriminalitet. Turister er særligt udsatte, da vi jo er stinkende rige i forhold til de lokale.

Honduras vurderes som det værste land af alle. Faktisk er myrdes 86 personer pr. 100.000 indbyggere årligt. Om det tal indeholder mord på udlændinge, ved jeg ikke, men i første halvdel af 2012 blev seks amerikanere myrdet i Honduras. Dertil kommer naturligvis mord på alle andre nationaliteter, som jeg ikke lige har kunnet finde statistik over.

I El Salvador er det lidt bedre. Her er det "kun" 70 pr. 100.000 indbyggere, der myrdes.

Guatemala opgøres på en lidt anden måde end "pr. 100.000 indbyggere", men det giver et gysende billede for mig at læse, at der fra januar til september i 2012 er myrdet 95 personer om ugen i gennemsnit...

En lille udregning fortæller mig, at 6164 personer bliver myrdet i Honduras om året. Det er 118 om ugen! I El Salvador myrdes så 90 personer om ugen. Fra jeg træder over grænsen til El Salvador, rejser gennem Honduras, og til jeg forlader Guatemala, vil 346 personer være blevet myrdet i netop de områder.

Syv personer myrdet den 24/11 2012 i Guatemala City. Foto lånt her.

Når så alt dette er skrevet, og min søster sikkert nu er endnu mere bekymret, kan jeg forværre hendes opfattelse ved faktisk at indrømme, at rigtig, rigtig mange af de steder, jeg skal bo og/eller besøge, er nævnt i advarslerne som områder af særlig farlig karakter.

Men men men... Jeg rejser jo ikke på egen hånd. Jeg rejser med et meget erfarent rejseselskab, og jeg kan på ingen måde forestille mig, at de ville gentage en rundrejse, som potentielt kunne være livsfarlig for deltagerne. Vel, Søs? ;)

Jeg skal nok komme hjem i god behold. Jeg har jo - udover hele min dejlige familie og alle mine dejlige veninder - mine guldklumper og ham juvelen, som jeg ikke kan undvære, og som nok helst heller ikke vil undvære mig.

Jeg lover at passe på mig! :)

4 kommentarer:

  1. Der kan du bare se! Det er da ikke uden grund jeg er bekymret. Jeg har været betænkelig siden du fortalte om rejsen, men har ikke ville sige noget fordi:
    - Jeg ikke vil ødelægge din glæde og forventning ved at skal afsted.
    - Jeg ikke vil gøre dig nervøs for at tage afsted, for du kan formentlig ikke få pengene for rejsen tilbage.
    - Og så er du så tilpas stædig til at du alligevel ikke vil lytte til mig ;-)

    MEN du får lov til at tage afsted, hvis du lover:
    1. Aldrig på noget tidspunkt, at gå alene uden for dit hotel (JA!)
    2. Ikke at drikke dig beruset
    3. Heller ikke engang en taxa må du tage alene.
    5. at købe en peberspray, som det første når du kommer uden for Danmarks grænse.
    og tusind andre ting, som ikke at have kontanter på dig, lad alle smykker blive i Danmark mm. Men det går jeg ud fra du selv har tænkt på..

    Hmmm - Lyder hvist mere som din mor end din søster.. Sorry :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun har brug for en hjælper, så det er ok ;)

      Jeg tror da, det er godt, jeg er så stædig. Ellers ville jeg gå til i kedsomhed. Har du tænkt på det?

      Skal jeg også lade mobilen blive hjemme? Så kan du ikke få livstegn fra mig ind imellem. Hvad med kameraet? Skal jeg undvære tusindvis af fantastiske fotos at nyde resten af mit liv?

      Jeg synes, du skal læse dette rejsebrev: http://www.nyhavn.dk/mellemamerika/artikler/rejsebrev-fra-odysse-i-mellemamerika
      Det er fra et par, som var på præcis samme rejse i februar 2012. Jeg tror, det vil give dig mere ro :)

      Slet
  2. Selvfølgelig sker der meget derover, men jeg er sikker på at det ikke sker for dig og at I slet ikke kommer til at se noget af det. Men derfor må en søster godt bekymre sig, bare ikke for meget.
    Rigtig god tur og så glæder jeg mig til at læse alt om den når du kommer hjem. Det bliver en oplevelse for livet er jeg sikker på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Catarina. Jeg glæder mig også helt vildt, og ser det absolut som en oplevelse for livet.

      Slet