Søg og du skal finde

19. marts 2013

Mellemamerika 2013: Costa Rica

I januar/februar 2013 var jeg på mit livs hidtil mest spændende rejse - en odyssé gennem Mellemamerika. Jeg har lavet et indlæg for hvert land og et for blomster og planter. Du finder dem alle ved at klikke her.

Det andet land, jeg oplevede i Mellemamerika, var Costa Rica.

Velkommen til Costa Rica!
I San Jose er der masser af mennesker, der ikke er fattige. Det synes jeg, denne udstilling fint viser.

Park Central i San Jose
Park Central i Costa Ricas hovedstad, San Jose, er fuld af liv døgnet rundt. Om dagen er det alle aldre m/k der hygger sig i parken. Om aftenen er hver bænk reserveret af en kvinde, som driver sin forretning derfra... ;)

Skoleuniformer
I nogle mellemamerikanske lande overvejer man at slække på kravene til skoleuniformer, da der er børn, der ikke kommer i skole, fordi forældrene ikke har råd til uniformerne. Det er da så absolut fornuftigt at gøre det nødvendige, for at børnene kommer i skole.

Skønne krydderier på et marked

Der sælges ALT på markederne. Også hvide mus.

Det er meget populært at farve blomster kunstigt.
Jeg synes, det er synd, for blomsterne er så smukke i sig selv.

Teatret i San Jose.
Jeg ville noget så gerne have haft muligheden for at se en forestilling, men det var ikke med i programmet.

Foyeren i teatret

Vi fik besked om, at vi IKKE måtte færdes ude efter mørkets frembrud i San Jose.
Vores byrundtur blev dog så sen, at vi først nåede hotellet, da det var blevet mørkt.
Med livet i behold alle mand ;)

Juleudsmykningen er der endnu.

Mens vi kører højere op, stiger luftfugtigheden meget (ses på ruden).
Dette er "den gule flod", som altid er gul. Det skyldes svovlet fra vulkanen, vi kører på.

Det første specielle dyr, jeg oplevede på rejsen! Jubii! Det er et dovendyr.

Er nu på vej ud til lodgen i regnskoven. Et af de højdepunkter jeg på forhånd ventede.
Det startede aldeles fantastisk med denne krokodille. Den er ca. 4-5 m. lang.

Papayaplantage

Kaiman. Ca. 1½ m. lang.

Brødfrugter. Smager efter sigende som brød. Det er da sjovt, ikk'? :)

Åh så smukt det da er...

Smuuuuukt! Træerne i baggrunden er meget høje.

Skildpadde slikker sol
Jeg boede på Pachira Lounge ved Tortuguero. Tortuguero betyder skildpadde, og det er bl.a. på denne strand, havskildpadderne kommer op og lægger deres æg i juli måned.

Grøn leguan. Jamen det ér det! En farverig han i forgrunden, og en hun i baggrunden. Han er ca. 1½ m. lang.

Ananasplante

Tukan



Hvorfor bruge penge på urtepotteskjulere, når man har kokosnødder i massevis?

Skønne unger helt optaget af et eller andet i drengens hænder.

Ikke alle i Costa Rica er rige. Dette er fra Tortuguero by.

Er hun ikke bare dejlig?

Venskabsbroen i Tortuguero by. Til ære for manden med det danskklingende navn Tony Andersen.

Brøleaber. Og tro mig! De kan brøle meget højt!

Vævrfuglereder hænger på den karakteristiske måde. Der ER fugle på billedet også.

Caribien. Strømmen på den caribiske kyst er slem, så guiden Dirk råber af de, der er på vej nedenom sandkanten. At gå der, når der kommer en bølge, kan være nok til, at man bliver suget ud i havet.

Kokosnød skæres ud med machette. Det er med at få fingrene til sig, når han går løs.

Så er der hældt rom ned i kokosmælken, og drinken er klar. Hvad det var, han hældte i, ved jeg ikke, men det var i alt fald ikke rom.

Da jeg havde drukket min drink, fik jeg ham til at skære det grønne af, så jeg kunne spise den gode kokos indeni.


Se nu godt efter!

Et meget usædvanligt syn i regnskoven. En myresluger. Fuldvoksen måler den ikke engang 1 m.

Ahh...

Kaiman

Jesus Christ lissard - fordi den kan gå på vandet ;)


Der er 3 skarver på billedet. En voksen der varmer sine vinger og 2 unger i hvid fjerdragt.

Boa. Jeg ville så gerne ruske i lianerne for at få den ud, men det måtte jeg ikke. Øv...

Flagermus

Tretået dovendyr

Svaler

En byge i regnskoven kommer pludseligt og stopper lige så pludseligt. Og der kommer meget regn! Her er en palmegren slået ned af en regnbyge.

Jorden kan ikke tage fra, når der kommer så meget regn på så kort tid.

Jordbærfrøen (Strawberry poison-dart frog - Blue jeans varianten) er kun 1 cm høj - og meget, meget smuk!

Vågnede op til denne udsigt en dag. Arenalvulkanen.

Bananklase

Prøv engang at tælle hvor mange leguaner du kan finde på billedet.







Ernst, Søren og jeg var de tre seje, der var modige nok til at tage på canopy.
Canopy er det med at kaste sig ud over megahøje kløfter og vandfald. Jeg rystede så meget, at jeg knap kunne holde fast i wiren ved første platform. Men det gik bedre og bedre, og jeg fik skam også kigget ned og nydt udsigten, inden jeg var igennem alle ni hop.
Jeg er meget stolt over at have flyttet en af mine grænser for, hvad jeg tør.

Klar? Parat? HOP!
Fed frø på Canopy Bar



 
Lidt fakta om Costa Rica:

Areal i km2: 51.100 (DK: 43.098)
Indbyggertal i mio.: 4,6 (DK: 5,6)
BNP pr. pers. i US$: 8.876 (DK: 59.928)
Analfabeter i %: 5 (DK: 1)

2 kommentarer:

  1. Ahhh, fantastiske billeder. Hvor gad eg godt derover og mærke varmen, snuse til alle krydderierne og se og fotografere de fantastiske dyr og mennesker. :-)

    Tak for turen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Skal vi rejse nu? Jeg er klar!

      Slet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)