12. marts 2013

Mellemamerika 2013: Intro

I januar/februar 2013 var jeg på mit livs hidtil mest spændende rejse - en odyssé gennem Mellemamerika.

Dels var rejsen spækket med oplevelser, dels har jeg aldrig været så langt fra Danmark før, og dels er det den længste rejse, jeg har været på.

Jeg var i seks lande i Mellemamerika, men se bare her hvor mange lande og grænser jeg var omkring, som krævede at passet blev vist frem:

  1. Danmark (det siger vel sig selv!)
  2. Holland
  3. Panama
  4. Costa Rica
  5. Nicaragua
  6. Honduras
  7. El Salvador
  8. Guatemala
  9. Honduras
  10. Guatemala
  11. USA/Georgia
  12. Frankrig
  13. Danmark
Egentlig skulle jeg slet ikke have været i Frankrig, men vi strandede i USA en ekstra dag, og for at komme hjem blev ruten lagt om. Besøget i USA var i øvrigt en virkelig farce, som jeg håber, jeg kan huske godt nok til at få den beskrevet.

Rejsen var en arrangeret rundrejse med Nyhavn Rejser, og vores dygtige, danske guide var Søren Bonde. Vores lokalguide på hele rejsen var Dirk, der er belgier, men har boet i Guatemala i 13 år, og kender alt og alle i Mellemamerika. Vi var 23 rejsende på denne tur, og jeg var den absolut mindst berejste. Mine medrejsende var en meget erfaren flok, hvoraf den mest berejste, Lissy, havde været i 120 lande. Som du kan se på et andet faneblad, har jeg kun været i 25 lande.

På forhånd var mine forventninger størst til oplevelsen af regnskovens flora og fauna, at stå på kanten af krateret til en aktiv vulkan og at møde mayaindianerne i deres egen verden. Mine forventninger blev indfriet til fulde.

Der kommer over de næste dage et indlæg for hvert land, men jeg starter med et indlæg, der alene handler om blomster og planter.

Lad rejsen begynde :)


6 kommentarer:

Livets- vindue sagde ...

Sikken et eventyr. Jeg glæder mig til at følge din rejse.

Mia Folkmann sagde ...

Hvor lyder det spændende! Jeg har aldrig været så langt væk, så jeg glæder mig til at læse om din tur... :-)

Koh-I-Noor (Bettina) sagde ...

Hej Lisa
Mange tak for interessen. Jeg håber, jeg kan leve op til det!

Koh-I-Noor (Bettina) sagde ...

Hej Mia
Tak for interessen! Det VAR fantastisk spændende, og jeg vil nyde at genopleve det hele via de mange billeder, jeg er ved at uploade. Håber du vil nyde det også :)

Catarina sagde ...

Øjj, nu kommer su med rejseberetningerne... dem har jeg set frem til lige siden du fortalt om den store rejse. Glæder mig til at læse med. :-)

Koh-I-Noor (Bettina) sagde ...

Og jeg glæder mig såmænd til at fortælle om det hele. Jeg har nu vist billeder frem for alle de, der har været så søde at bede om det, så nu går det løs med at lave indlæg her.