Søg og du skal finde

12. marts 2013

Mellemamerika 2013: Panama

I januar/februar 2013 var jeg på mit livs hidtil mest spændende rejse - en odyssé gennem Mellemamerika. Jeg har lavet et indlæg for hvert land og et for blomster og planter. Du finder dem alle ved at klikke her.

Det første land, jeg oplevede i Mellemamerika, var Panama.

Jeg var ikke klar over, hvilken stemning jeg ville møde i Mellemamerika (lidt om bagsiden af Mellemamerika her), så jeg var opmærksom på mine omgivelser, som jeg altid er det, når jeg ankommer til et ukendt land. Jeg mærkede dog hurtigt Panamas venligsindede stemning, og følte mig meget tryg ved at færdes på egen hånd ved ankomsten om aftenen i Panama City.

Da jeg havde gået lidt rundt i byen, og fået en god fornemmelse af området, satte jeg mig på fortovskanten og sugede til mig af indtryk. Lydene, varmen, lugtene... Jeg var her endelig. Jeg var virkelig i Panama i Mellemamerika meget langt hjemmefra. Det var fantastisk! Det var stort!

Velkommen til Panama!

Panama Citys skyline set fra hotellet ved ankomsten om aftenen.
Panama City kaldes også Mellemamerikas Dubai, og det er til at se, da Panama City har fået en flot skyline og er i hastig vækst. Byen er international på den måde, at her findes et utal af nationaliteter. Det giver byen en god energi og en åbenhed overfor alle, som kan mærkes, når man færdes som bleg dansker i byens gader.

Panamakanalen. Højdeforskellen på vandet i slusedelene er tydelig.

Panamakanalen. Bemærk sporene langs kanten. Her kører de tog, der trækket skibene igennem slusen.

Panamakanalen. Et skib er netop kommet igennem slusen og ud i den sydligste sø i kanalen.

Panamakanalen. Et imponerende bygningsværk fra 1914.

Kontrolpanelet med overblik over Panamakanalen og dens trafik.

Panamakanalen blev indviet i 1914, og siden har skibsfarten udviklet sig med skibe, som er for store til at sejle igennem kanalen. I dag bliver disse store skibe fragtet med tog fra Caribien til Stillehavet og retur. Men fra næste år i 2014 - altså samtidigt med 100 års jubilæet for Panamakanalen - vil den nye Panamakanal stå færdig og klar til at modtage den moderne trafik. Jeg så desværre ikke den nye Panamakanal, men mon ikke vi alle får den at se, når den indvies i 2014.

Alle skibe trækkes gennem kanalen med små tog langs siderne. Ingen får lov at navigere sig igennem selv. Det er ikke svært at forestille sig hvorfor, når man tænker på, hvor vigtig kanalen er for trafikken mellem Caribien og Stillehavet. Skulle kanalen lukkes efter en påsejling, der ville kræve reparation, ville al trafik skulle sejle syd om Sydamerika, og det er en tur på ca. 20.000 km.

Oprindeligt var det franskmænd, der forsøgte at bygge en kanal, eftersom de havde haft succes med bygningen af Suezkanalen i Egypten. Det gik dog ikke godt for franskmændene, så amerikanerne overtog byggeriet og fik det færdiggjort. En trist del af byggeriet er, at næsten 30.000 arbejdere mistede livet undervejs - primært pga. tropesygdomme som malaria og gul feber. Amerikanerne købte rettighederne til at administrere kanalen og et bredt bælte hele vejen langs kanalen, og først nytårsaften 1999 overgik kanalen til Panama.

Faktisk er Panamakanalen ikke placeret på den korteste vej mellem Caribien og Stillehavet. Den nuværende kanal er 77 km. lang, og den kunne have været på blot 16 km. hvis den var blevet placeret i Nicaragua. Her går en flod ind til Nicaraguasøen, og fra Nicaraguasøen til Stillehavet er der kun 16 km. Men men men... Kanalen ville også blive placeret direkte på en forkastning med konstant fare for vulkanudbrud og jordskælv. Derfor endte man med at placere Panamakanalen, hvor den er intakt 99 år senere.

Den gamle bydel, Casco Viejo, i Panama City med smukke huse i kolonistil.
Casco Viejo er i dag en del af UNESCOs Verdensarvsliste.

Renoveringen af de gamle huse fra kolonitiden er udført virkelig flot.

Et lillebitte hjørne af den gamle bymur i Panama City er blevet bevaret.
Man skal vide, hvor den er. Ellers finder man den ikke i den store by!

Nå ja. Det er ikke alle bygninger, der er blevet renoveret endnu.

Spørgsmålet er, om det kan svare sig at renovere alle bygninger...

Sådan en installation ville nok ikke blive godkendt i Danmark.

Den gamle bydel til venstre og den nye til højre. Begge var smukke og fascinerende på hver sin måde.

Mit hotel, Torres de Alba, havde et særdeles interessant elevatorsystem!

Alle lande i Mellemamerika producerer deres egen rom.
Denne miniflaske indeholder naturligvis panamansk rom.


 
Lidt fakta om Panama:

Areal i km2: 78.200 (DK: 43.098)
Indbyggertal i mio.: 4,1 (DK: 5,6)
BNP pr. pers. i US$: 13.181 (DK: 59.928)
Analfabeter i %: 8 (DK: 1)

2 kommentarer:

  1. Panama er fantastisk og jeg har været så heldig at sejle igenne hele panamakanalen, en oplevelse jeg ikke glemmer, ligesom du nok aldrig kan slippe, din oplevelse af varmen, fugten og atmosfæren.

    Tak for at tage mig tilbage. :-) og igen, fantastiske billeder. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh hvor ville jeg gerne prøve at sejle hele vejen igennem. Det hører jeg gerne om ved lejlighed :)
      - Og selv tak!

      Slet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)