18. maj 2013

Fra idé til maleri. De første tanker

Jeg skal male en depression

Afstemningen om hvilken idé jeg skal gøre til en maleri faldt ud til fordel for Katjas forslag, der lyder som følger:

"Mit forslag er depression.
Synes det kunne være rart på en eller anden måde at tage det usynlige og gøre det synligt.
Jeg har et billede inden i, af et anatomisk hjerte der bliver overtaget, dækket, af en sort tjære, gummi agtig masse.
Depression føles som magtesløshed. Man vil gerne rejse sig fra sengen og gøre en masse ting. Men det er som og at der er noget inden i der holder en tilbage og siger nej, det må du ikke.

Det er nærmest overnaturligt, som en dæmon der har besat en. Og jo mere man prøver at kæmpe imod, jo værre får man det. Og til sidst kan man ikke tænke andet end selvmord. For man kan ikke holde den indre smerte ud længere og man kan ikke se anden udvej....
"



Mine tanker i opstartsfasen

Jeg har gået og gjort mig nogle tanker, og de fremhævede ord i forslaget er dem, jeg tænker mest på. Det sidste afsnit kan jeg ikke rumme lige nu. Det må komme senere.

Jeg har malet lærredet helt over med sort maling for et øjeblik siden. Det føles rigtigt, at det er sort, når det handler om noget så stærkt og dystert som depression.

Mit atelier er et lille værelse fyldt med møbler. På ingen måde et fancy atelier.


Et anatomisk hjerte... Hvordan er det nu lige, sådan et ser ud? Jeg checker med Google...

Her bliver vist noget at sætte sig ind i!!

Det der anatomisk korrekt udseende hjerte skal jeg vist lige have lært at kende, og så ender jeg nok med at tolke det på min egen måde. Farven... må blive noget rødligt, da hjertet jo er fyldt med blod.

Tjæren udenpå hjertet må være sort.

Jeg skal også have bestemt mig for, hvor meget af hjertet man kan se under tjæren. Det kommer nok, når jeg fornemmer hjertet tage form på lærredet.

"Noget der holder en tilbage" må være omkring hjertet på en eller anden måde. Hvordan kan jeg illustrere det? Jeg tror, det er her, jeg skal finde det usynlige og gøre det synligt. Men hvordan? Det skal der tænkes mere over.

Lige nu og her skal jeg have kigget nærmere på de billeder af hjerter...


Kom og vær med :)

Jeg synes, det kunne være helt fantastisk, hvis flere end jeg hoppede med på denne udfordring. Ingen har sagt, at det skulle være let. Ingen ved, hvor det ender. Men inspiration og udfordringer søger rigtig mange kunstmalere uanset om man er professionel eller hobbymaler.

Hvis du vil være med, så smid en kommentar eller send en mail til fraidetilmaleri@seerups.dk om, hvor du skriver om dit arbejde med projektet. Så samler jeg op og fortæller, og til sidst kan vi fremvise vore resultater sammen.

JEG synes, det kunne være noget så spændende med sådan et samarbejde, og at følge hvordan andre arbejder med sådan en opgave. Det vil sikkert være lærerigt og inspirerende for os alle.
 

4 kommentarer:

  1. Jeg nøjes med at følge med på sidelinjen - det lyder som en spændende opgave for dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh det kunne da være noget så hyggeligt :)
      Men jeg er glad for, at du gider følge med så tak for det, Anette :)

      Slet
  2. Spænende projekt du har gang i - er spændt på at se resultatet. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg også, Catarina! Nogen gange skal man give sig selv en udfordring og flytte nogle grænser :)

      Slet