Søg og du skal finde

7. maj 2013

Sådan skifter man hjul på bilen

Jeg er jo nok ikke den eneste kvinde, der står og skal skifte fra vinter- til sommerdæk, så jeg tænker, at andre end mig spekulerer på, om de selv kan gøre det, eller det virkelig ER nødvendigt at køre omkring et værksted og få det gjort.

I Nordjylland havde jeg en god ven, som var superhjælpsom på dette felt. Men her i Sydjylland kender jeg ingen, der kan klare opgaven. Så jeg vil forsøge selv, og til hjælp har jeg en video og min nordjyske handymans godkendelse af værktøjet til brug de to gange om året, jeg skal skifte dækkene.

Jeg har fundet denne video, og det ser jo såre enkelt ud:


De ekstra dimser udover selve hjulene er ikke nødvendige hos mig. Mine dæk fra sidste sommer ligger klar og er markeret med, hvor de skal være. VF = Venstre side Forrest, HB = Højre side Bagerst osv.

Min nøgle til at skrue møtrikkerne er ligesom den på videoen, men det er nærmest umuligt at løsne møtrikkerne med den, så jeg skal have en krydsnøgle, hvor man kan bruge begge hænder til at løsne med. En krydsnøgle er sådan en her:



For at være sikker på, at hjulene er skruet helt fast og ikke pludselig falder af, mens jeg kører, skal jeg have købt en momentnøgle. Som de siger i videoen, kan man i bilens instruktionsbog læse, hvad momentet skal være. Det indstiller man den så til, og så skruer man, til det passer. Min momentnøgle ser sådan ud:



Man må hverken skrue møtrikkerne for løst eller for fast, så sådan en momentnøgle er en god idé.

Min investering for at kunne skifte dæk selv er:
Krydsnøgle fra Harald Nyborg = 29,95 kr.
Momentnøgle fra Harald Nyborg = 189,00 kr.
I alt = 218.95 kr.

Jeg har sammenlignet priserne hos T. Hansen, Biltema og Harald Nyborg, og H.N. er billigst. Min nordjyske handyman har sagt god for de to varer hos H.N., så det stoler jeg på.

Prisen for at få det gjort på et værksted varierer uden tvivl, men et bud på omkring 500,- kr. er ikke helt hen i vejret, så allerede ved første hjulskifte er pengene tjent hjem :)

I morgen kører jeg i Harald Nyborg efter dimser, og så skal mor her nok være mand nok til at få sommersko på Putte :)

10 kommentarer:

  1. Det er piece of cake... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan virker det i alt fald, og som Pippi siger, "Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt!" :)

      Slet
  2. God hjul-skifte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Udsætter muligvis til i morgen, for nu er regnen endelig kommet?!? Det er haven glad for :)

      Slet
  3. God idé med en hjælpevideo. Jeg synes det er en fryd at klare ting selv. Man vokser lidt hver gang. Jeg er en want to be gør det selv kvinde og er heldigvis gift med en rigtig handyman, som viser og hjælper mig til at kunne klare tingene selv. Alene tror jeg også jeg ville ty til video. Har lånt mange gør det selv bøger og blade, da jeg var single. God fornøjelse med projektet. Vær sikker på at du sætter donkraften det sted var undervognen er ekstra tyk og beregnet til det.
    Ja, endelig kom regnen - vores brønd var også ved at være tømt for vandingsvand til haven, så hurra for regnen.
    Dejlig frisk regnvejrsdag til dig
    Hilsen Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har prøvet at sætte donkraften på, da min eks skiftede dækkene, så jeg tror nok, jeg ved, hvor det skal gøres. Det, jeg har været bekymret for, er fastspændingen af møtrikkerne, men den bekymring skulle jeg gerne blive kvit med en momentnøgle.
      Ja, skønt med regnen, og når den er ovre, bliver alting helt fantastisk grønt og friskt. Det glæder jeg mig til - og til at jeg skal skifte dæk den dag :)

      Tak for din hilsen, Lisa :)

      Slet
  4. Jeg har skiftet hjul før og det er som lige til. Men jeg skifter ikke fra sommer tiæ vinter mere, da jeg kun betaler 500 kr. For et skift og så er opbearingen med. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er da vist ikke noget, du ikke kan! :)
      Vil det sige, at du får alle dæk opbevaret, men skifter selv hver anden gang?

      Slet
  5. Hvordan indstiller man momentnøglen ?
    Hilsen Frank

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frank
      Jeg vil lige få taget nogle billeder, og så laver jeg et indlæg til dig.

      Slet

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)