5. april 2014

30 day challenge: Squats og planken

Planken
En kvinde, jeg gik på IBC sammen med, fortalte den 1. april, at hun var gået i gang med en "30 day challenge" med rigtig mange opgaver. Jeg troede, det var en aprilsnar, for det lød helt vanvittigt. Det var det ikke, og jeg tog den til mig, men har begrænset min udfordring til at gælde squats og planken.

Målet ved månedens udgang er:
250 squats i træk
300 sekunders planke

Hvornår begynder styrketræning at virke?

Jeg læste et sted, at efter seks ugers styrketræning kan man begynde at se en forskel på kroppen. Det blev mit mål. Efter seks uger VILLE jeg kunne se en forskel på min krop.

Jeg begyndte efter et par uger så småt at møde før cirkeltræningerne. ½-1 time før holdet startede, var jeg selv i gang på kryds og tværs af cirklen. Faktisk er det en hel del ekstra træning. En cirkeltræningsrunde varer 55 min. hvoraf man effektivt træner i 40 min. Startede jeg ½ time før, fik jeg altså 70 min.s effektiv træning, og startede jeg en time før, fik jeg 100 min.s træning. Det skulle bestemt ikke være, fordi jeg havde trænet for lidt, hvis ikke der var forskel efter seks uger.

Kan man komme i gang med at motionere efter 30 års pause?

Jeg har ikke dyrket motion, siden jeg gik til Jiu-Jitzu i gymnasietiden. Det er over 30 år siden. At starte op med at motionere i en alder af 47 år, kan derfor virke uoverskueligt.
Men jeg har to motiverende faktorer:
1. Efter jeg har tabt 28 kg, er huden kommet til at hænge rundt omkring på min krop. Særligt maven og "mormor-armene" generede mig.
2. I mit arbejde med rengøring har jeg haft smerter i især ryg og skulder, og jeg trængte til at få styrket muskulaturen.

Jeg tog en beslutning om, at jeg var nødt til at prøve en eller anden form for motion. Så gik jeg ind i Fitness World her i Kolding, hvor centerleder Anette tog imod mig. Jeg spurgte, hvordan jeg skulle komme i gang, og forklarede at jeg var totalt blank på alt indenfor fitness og motion.