5. april 2014

Hvornår begynder styrketræning at virke?

Jeg læste et sted, at efter seks ugers styrketræning kan man begynde at se en forskel på kroppen. Det blev mit mål. Efter seks uger VILLE jeg kunne se en forskel på min krop.

Jeg begyndte efter et par uger så småt at møde før cirkeltræningerne. ½-1 time før holdet startede, var jeg selv i gang på kryds og tværs af cirklen. Faktisk er det en hel del ekstra træning. En cirkeltræningsrunde varer 55 min. hvoraf man effektivt træner i 40 min. Startede jeg ½ time før, fik jeg altså 70 min.s effektiv træning, og startede jeg en time før, fik jeg 100 min.s træning. Det skulle bestemt ikke være, fordi jeg havde trænet for lidt, hvis ikke der var forskel efter seks uger.

Da jeg var til cirkeltræning i søndags den 30/3 2014, opfordrede træneren os til at sætte større belastning på. Det var hendes erfaring, at nye var alt for længe om at hæve belastningerne. Jeg prøvede at øge mine, og jeg kunne godt klare det, så hun havde jo ret.

I tirsdags blev træningen aflyst, så jeg tog i Fitness World for at træne alene. Og jeg gav den fuld skrue med belastningerne. Helt op hvor jeg ikke kunne rokke maskinen, og så 5 kg mindre. Der SKULLE jeg klare den. Jeg var ikke helt frisk den dag, så det blev en kort træning. Til gengæld var den jo så med min maksimale belastning.

Så kom straffen!
Enten var jeg ikke varmet godt nok op, eller måske krævede jeg alligevel FOR meget af mine muskler, eller måske hvilede jeg alligevel ikke nok mellem træningerne. I alt fald skulle det over de næste dage vise sig, at jeg enten har en forstrækning eller en decideret fibersprængning i maven. Det der med at hvile sig er så tvunget nu. En typisk begynderfejl har jeg fået at vide, det er at gå for hårdt frem.

Mit seks-ugers projekt "Fitness Farmor" gik altså i stå efter 4½ uge. Jeg kommer stærkt igen, når min mavemuskel er på plads, men jeg vil alligevel gerne lave en lille status efter de 4½ uge. For der ER forskel at spore.

  1. Det hængende maveskind og dellerne på maven er der stadig, men der er også begyndt at tegne sig to lodrette kanter, svarende til ydersiden på en "six pack".
  2. Mormorarmene - altså den løse hud under overarmene - er reduceret mere end 50%.
  3. Dobbelthagen af løs hud er næsten helt væk.
  4. Mine biceps (overarmens muskel på forsiden) er blevet mere markerede.
  5. Min brystkasse (stykket fra halsen til brysterne) har fået synlige muskler.
  6. På oversiden af lårene lige over knæet er en tidligere ukendt muskel trådt frem.
  7. Musklerne på både lår og skinneben er blevet mere markante og benene tyndere.
  8. Den flade bagdel er ikke tydeligt rundere, men jeg kan mærke, at jeg sidder anderledes. Højere på en måde.
  9. Fedtet på ydersiden af hoften er reduceret.
  10. Nakken er blevet kraftigere. Det er ikke særlig feminint, men det følger med.
Alt i alt synes jeg, at det er helt vildt, at der kan ske så store forandringer på så kort tid af en 47 år gammel krop, der var helt ude af træning. Jeg er faktisk ikke sikker på, jeg ville have troet på det, hvis nogen havde fortalt mig de ti ovenstående punkter.

Udover de synlige forskelle føles det også som om, jeg trækker vejret bedre, min hud er blevet friskere/"yngre", og jeg bliver ikke så hurtigt udmattet som førhen. Sidstnævnte kan dog også hænge sammen med, at jeg ikke accepterer min krops signaler om udmatning mere. Jeg ved, at når musklerne siger "kan ikke mere", så er det først, at de skal til at arbejde rigtigt, og det presser jeg dem til.

Jeg håber, min beskrivelse af mit projekt og resultaterne kan inspirere andre til at komme i gang med at motionere. Det er aldrig for sent at gå i gang. Og fitness er ikke kun for de bodybuilderne. Det er for alle aldre, størrelser og kondital.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)