Søg og du skal finde

5. april 2014

Kan man komme i gang med at motionere efter 30 års pause?

Jeg har ikke dyrket motion, siden jeg gik til Jiu-Jitzu i gymnasietiden. Det er over 30 år siden. At starte op med at motionere i en alder af 47 år, kan derfor virke uoverskueligt.
Men jeg har to motiverende faktorer:
1. Efter jeg har tabt 28 kg, er huden kommet til at hænge rundt omkring på min krop. Særligt maven og "mormor-armene" generede mig.
2. I mit arbejde med rengøring har jeg haft smerter i især ryg og skulder, og jeg trængte til at få styrket muskulaturen.

Jeg tog en beslutning om, at jeg var nødt til at prøve en eller anden form for motion. Så gik jeg ind i Fitness World her i Kolding, hvor centerleder Anette tog imod mig. Jeg spurgte, hvordan jeg skulle komme i gang, og forklarede at jeg var totalt blank på alt indenfor fitness og motion.

Anette foreslog, at jeg prøvede cirkeltræning, hvor der er instruktør på, og hvor alle områder på kroppen bliver styrketrænet. Jeg skulle anskaffe et par kondisko kun til indendørs brug og evt. en sports-BH. Derudover bare almindeligt behageligt træningstøj.

Som sagt så gjort, og så mødte jeg op til cirkeltræning for første gang den 28/2 2014. Det var hårdt, men jeg knoklede løs, og det glædede mig meget at se, at jeg egentlig var rimelig godt med de andre på holdet. Instruktøren kom desuden flere gange og hævede min belastning på de forskellige maskiner, hvilket jeg tog som et tegn på, at hun mente, jeg var stærkere, end jeg selv troede. Og stædig er jeg jo, så jeg lod hende udfordre mig.
Alt i alt overraskede det mig meget, hvad jeg kunne præstere på de 55 min. trods manglende motion i over 30 år.

Dagen efter og 2. dagen efter første træning var jeg forberedt på at få meget ondt i hele kroppen, men jeg var fast besluttet på ikke at lade mig slå ud af det. Smerterne blev ikke så slemme, som jeg havde regnet med. Formentlig også fordi vi fik strakt rigtig godt ud efter træningen.

Jeg meldte mig til et hold cirkeltræning mere og efter et par uger havde jeg fast deltagelse tirsdage, fredage og søndage. Jeg var kommet i gang med regelmæssig motion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)