15. januar 2015

Kap Verde 2015 - Sal rundt

Jeg har været på Kap Verde den 6/1 - 14/1 2015. Den lille øgruppe bestående af ti øer ligger vest for Senegal i Afrika. Jeg boede i byen Santa Maria på sydkysten af øen Sal.

På molen i Santa Maria talte jeg med Williams, der er rejst hertil fra Paris, og nu har boet på Sal i ti år. Williams solgte ørundture til 20€. 5€ mere hvis man vil have Shark Bay med. Jeg ville have hele pakken og betalte 25€ forud. Det er et tillidsspørgsmål at handle på denne måde. Reelt havde jeg købt en lap papir uden nogen garantier, og ville kun kunne vente på, om jeg blev afhentet om fredagen som aftalt.

Senere viste det sig så, at mine medrejsende kun havde betalt 20€ hos den pusher, de havde handlet med, og der havde slet ikke været talt om ikke at komme omkring Shark Bay. Sådan er det bare at handle med gadepusherne. Men hvis man synes, prisen er ok, er det jo sådan set ligegyldigt, hvad andre har betalt. Mit rejseselskab ville have 42€, så jeg var tilfreds. Om guiden taler dansk eller engelsk, er mig ligegyldigt.


En pickup med bænke monteret på ladet var vores transportmiddel. Det var en oplevelse i sig selv at sidde der i den konstante sandstorm med 100 km/t uden at være spændt fast. Lidt af en prøvelse for mine kontaktlinser.

Første stop på turen var Murdeira, som ligger smukt i en bugt. Murdeira består af hoteller og lejligheder/huse men ingen forretninger. Det er derfor ikke som sådan en by, men måske mere et fristed til at slappe af væk fra byer og larm.

Hele bugten ved Murdeira taget med panoramafoto.

Havets slidtage af lavaen har lavet nogle meget smukke formationer i Murdeira.

Der er fin udsigt til Monte Leão - løvebjerget. Hvis du ser godt efter, kan du se, at bjerget ligner en liggende løve.

Der var nogle flotte søpindsvin i vandkanten. Jeg blev altså lidt forskrækket, da den ligesom sugede sig fast på min hånd *GG*
Næste stop var Sals hovedby, Espargos, som er bygget omkring en bjergtop med skøn udsigt over hele byen. Oppefra ser byen ret lille og simpel ud, men når man går rundt i gaderne virker den mere som en rigtig by. Espargos har 17.000 indbyggere.


Espargos

Espargos

Espargos


Næste stop var Shark Bay, som desværre ikke blev den oplevelse, jeg havde håbet på. Williams havde fortalt, at jeg kunne bade sammen med de op til 3 m. lange hajer, men de svømmede for langt ude til at jeg ville kunne bunde. Tanken var at stå stille, og få taget nogle fede fotos af mig med hajerne omkring fødderne. Men her fik jeg da lige fanget en rygfinne, der beviste, at de skam var der.

Kan du se hajfinnen, der stikker op?

Fatamorgana - luftspejlinger - har vi alle hørt om i forbindelse med rejsende, der er faret vild i ørkenen. De tror, de ser vand, men når de når frem, er der intet vand. Kun sand, sand, sand. De to næste billeder viser fatamorgana på Sal. Der er intet vand, selvom det ser sådan ud.

Fatamorgana

Fatamorgana

Buracona var til gengæld helt og aldeles fantastisk. Her slår havet ind i en lomme i lavaen, og højdeforskellen på om bølgerne er inde eller ikke, er helt vild. Jeg vil gætte på omkring 10 m. højdeforskel. Det er så smukt at følge og så svært at gengive på fotos.

Bølgerne på vej ud

Bølgerne kommer ind i lommen.

Man skal komme på det helt rigtige tidspunkt i det helt rigtige vejr for at se Blue Eye ved Buracona. Der er 20 m. ned fra den uafskærmede afsats, jeg står på, så benene rystede en smule ;) Grotten dernede er 80 m. lang. Den blå farve er ganske enkelt havets blå farve fanget i sollys.

Smukke Blue Eye

Sidste stop inden frokost i Espagos var vulkankrateret på Sal, Salinas de Pedra de Lume, hvor der udvindes salt, som naturligt forekommer i krateret. I dag udvindes kun salt til turisterne, da omkostningerne ikke kan følge med priserne på salt andre steder fra. Tidligere eksporteredes saltet fra Salinas de Pedra de Lume til Portugal og Brasilien. Jeg købte et kilo salt med hjem til at spise.

Flot udsigt over Salinas de Pedra de Lume

Jeg bader i vandet med 27% salt. Dog kun benene da guiden advarede om ikke at få vandet i øjnene, og jeg havde lidt problemer med linserne den dag, så jeg ville ikke tage nogen chancer. Foto taget fra vandet ind mod land.

Vandkanten viser tydeligt det store saltindhold i vandet.

Smukt ser det ud.

Masser af salt.

Lagene af lava er tydelige i krateret.

Det siges, at hvis man beholder saltet på huden i 24 timer, bliver man 10 år yngre. Jeg glæder mig til at mine ben bliver 10 år yngre. Det bør gavne min løbetræning ;)
Sidste stop inden racerturen tilbage til Santa Maria var Palmeira. Sals eneste havn, som dog hverken har færgefart eller lignende. Herfra sejler mange fiskere ud og fanger fisk til restauranter og private. Jeg spiste masser af fisk dernede, og de smagte pragtfuldt.

Palmeira
Fint lille kapel i Palmeira





Lidt fakta om Kap Verde:

Areal i km2: 4.033 (DK: 43.098)
Indbyggertal i mio.: 0,56 (DK: 5,6)
BNP pr. pers. i US$: 6.700 (DK: 46.600)
Analfabeter i %: 13,2 (DK: 1)
Arbejdsløshed i %: 15 (DK: 4,2)
Lever under fattigdomsgrænsen i %: 30 (DK: 13,4)
Gennemsnitsalder i år: 24,9 (DK: 42)
Overvægtige i %: 11,7 (DK: 21)
Sprog: Portugisisk, crioulo
Religion i %: Romersk katolsk 77,3 protestanter 2,9 nazarer 1,7 adventister 1,5 Gudforsamling 0,9 Guds universelle rige 0,4 Gud og kærlighed 0,1 kristen rationalisme 1,9 jehovas vidner 1nye apostolske 0,5 muslimer 1,8 øvrige 2 ingen 10,8

Ingen kommentarer:

Send en kommentar