21. november 2015

Kaukasus 2015 - Georgien

I september 2015 rejste jeg rundt i to lande i Kaukasus: Azerbaijan og Georgien.
Her følger nogle af mine billeder, tanker og lidt fakta fra rejsen. De to lande får hver sit blogindlæg, og dette er om Georgien.

Georgien er 50.000 km2 stort og har 4,5 millioner indbyggere. De to tal ligger ret tæt på Danmarks. Deres skattetræk på 20% kan vi til gengæld ikke være med på...
De har tre forskellige sprog fordelt på tre forskellige regioner, og de lærer desuden engelsk og russisk i skolen. Skolestart er i 6-årsalderen, og skolepligten varer 12 år. Universitetsuddannelse betaler man for. Typisk 1000$, men prisen kan sænkes til 500$, hvis man har gode karakterer. De allerdygtigste studerende slipper helt for at betale for universitetsuddannelsen. Alle georgiske mænd ønsker at gå på universitetet, da man ser meget ned på de, der ikke har en kandidatgrad. Det anses for usandsynligt for en mand uden kandidatgrad at blive gift, da kvindens forældre ikke accepterer den manglende uddannelse.
Korruption trives i Georgien...

Første stop i Georgien er i Kvareli hos en familie, som har budt os på frokost i deres hjem. De laver alt selv, og vi bliver virkelig forkælet og hygger i deres dejlige have.

Så er der serveret.

Familiefaderen må forlade os, før vi har spist færdige. Der er brug for ham i vinmarken. Ifølge planen skal vi efter frokosten se en kirke igen igen igen, og jeg spørger, om ikke vi kan springe den kirke over og i stedet tage i vinmarken og hjælpe med høsten. Det er der rigtig god stemning for, så da vi har takket for mad, kører vi i familiens vinmark for at give lidt tilbage til den gæstfrie familie. Det var superhyggeligt, og jeg gik virkelig til den med både at høste og slæbe.

Desværre har en haglbyge ødelagt en stor del af Kartsetelli druerne, men så bliver der produceret grappa i stedet for vin.

Næste stop: Gremi kirken fra det 16. århundrede. Ortodoks som man jo tydeligt genkender på byggestilen. Shahen destruerede alle kirker i området, men brugte denne som sin personlige moské, og derfor overlevede den.

Gremi kirken

Udsigten fra Gremi kirken over Kaukasus bjergene er helt fantastisk

Dette er et usædvanligt og heldigt foto. De to præster indvilgede i at stille op til et foto for mig, men da andre kom løbende med deres kameraer, skyndte de sig ind bag ved.
De lader sig sjældent fotografere.


Herfra gik turen videre til Sighnaghi. En meget idyllisk by højt i bjergene. Brostenbelagte gader, hyggeligt landsbyliv, bymur og ikke mindst en storslået udsigt. Jeg kunne godt være blevet her et par dage...
Romantisk stemning i Sighnaghi

Bymur og tårn i Sighnaghi

Inden sengetid nåede vi til vinsmagning på vinkælder "Pheasant's tears". Jeg smagte fire vine, og kunne kun lide den ene.

Mit ønske om at blive i Sighnaghi blev næsten indfriet. Vores bus var kaput om morgenen, og vi fik formiddagen i byen, til der var skaffet ny bus og ny chauffør.
Ruten i dag er hærvejen til Rusland, og vores destination er Kazbegi. En lang rejsedag i smukke bjerge.

Frokosten i Natahktari er traditionel georgisk med kchachapuri (pizza med ost) og denne kinkhali, der er indbagte farsboller. Smager skønt!

Og selvfølgelig er der flere kirker at besøge. Denne var kirken med den smukkeste beliggenhed efter min mening.

15 km. før den russiske grænse starter køen af lastbiler, der skal krydse grænsen. Det er helt almindeligt at holde her i 4-5 dage. Årsag: Russisk bureaukrati!
Jeg er blevet indkvarteret i Kazbegi, og i morgen skal jeg tidligt for at vandre op til kirken på bjergtoppen lige over min pegefinger.

Gergeti Trinity Church ligger i 2170 m.s højde, og mit udgangspunkt er i 1840 m.s højde. Vi er en håndfuld, der vælger denne udfordring - bjergbestigning. Vi starter ud med at følges ad, men jeg synes, det er lidt trivielt at følge vejen derop, så jeg bryder ret hurtigt ud fra gruppen og begiver mig ind mellem træerne for at vandre i lige linje op mod bjergtoppen. Der er fyldt med grannåle og kogler på bjerget, så det er temmelig vanskeligt at gå. Jeg glider hele tiden ned igen i det rullende underlag, og har svært ved at få fodfæste. Det er hårdt, og pulsen er høj...

Et kig nedad undervejs på min bjergbestigning

Jeg kommer op på bjergtoppen lidt fra kirken men sikke en udsigt! Det er Mount Kazbegi (5047 m.) med sneen.

Jeg gjorde det! Er ved Gergeti Trinity Church. Min første bjergbestigning!

Man kan ikke lave sådan en pragtpræstation og derefter lade sig stoppe af højdeskræk.. Jeg sidder på kanten 330 m. over byen og nyder det!

Gergeti Trinity Church er beboet af munke i dag. Tidligere brugte man kirken til at gemme lokale værdier for russerne. Jeg deltog i messen i kirken inden nedstigningen.

Herfra gik turen mod Tbilisi.

Kaukasus er smuuuuuk. Tænk at vandre rundt her i nogle dage...

Allestedsnærværende markeder langs vejene.

Enorme fåre- og gedeflokke farver her og der bjergsiderne som hvide striber i konstant bevægelse.

Om lidt er vi fremme ved dette monument, der ligger temmelig øde.

Monumentet tæt på. "Moder Rusland og drengen Georgien" hedder det, og de ses i midten. I mine øjne lidt nedladende signal for russerne at sende georgierne.

I Tbilisi bor vi i den gamle bydel, hvor alt det interessante ligger lige udenfor døren. Ret lækkert valg.

Narikala fortet over Tbilisi

Tamala og mig

Den jødiske synagoge

En af de mange smukke altaner

Uhadada...

Fredsbroen der er lavet i glas

Klokkeslag fra tårnet på børneteatret

Med svævebane over Tbilisi

Med svævebane over Tbilisi

Kartvlis Deda - Georgiens moder

Lænket og skrækslagen i bunden kløften bag hamambadene
Min rundrejse i Azerbaijan og Georgien er ved at være slut. Det var været spændende, lærerigt og sammen med en masse vidunderlige mennesker. Sidste aften sniger fire af os ned i den hyggelige cafégade, og vi er ude på narrestreger... Så her er afsløringen af det, jeg til nu stædigt har puttet under "What happens in Tbilisi stays in Tbilisi".
Jeg har tonet min medforbryders ansigt ud, for ellers risikerer jeg, Jørgen kommer efter mig! ;)


Så er der røg.... ;)




Lidt fakta om Georgien:

Areal i km2: 69.700 (DK: 43.098)
Indbyggertal i mio.: 4,93 (DK: 5,6)
BNP pr. pers. i US$: 10.100 (DK: 46.600)
Analfabeter i %: 0,2 (DK: 1)
Arbejdsløshed i %: 12,1 (DK: 4,2)
Lever under fattigdomsgrænsen i %: 9,2 (DK: 13,4)
Gennemsnitsalder i år: 38 (DK: 42)
Overvægtige i %: 22,1 (DK: 21)
Sprog i %: Georgisk 87,6 azeri 6,2 armensk 3,9 russisk 1,2 øvrige 1
Religion i %: Ortodokse 83,4 muslimer 10,7 armensk apostoliske 2,9 øvrige2,4 ingen 0,5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar