30. december 2015

10 års jubilæum som globetrotter

Den 26. december 2015 havde jeg 10 års jubilæum som globetrotter. Det er en titel, jeg har tildelt mig selv, og om jeg er berettiget til den, kan nok diskuteres. Men for 10 år siden rejste jeg for første gang alene. Jeg tog til Egypten helt alene. Indrømmet... Jeg var utryg og urolig, da jeg stod dernede helt alene. Det var aften og mørkt, så jeg kunne slet ikke orientere mig. Ingen at tage i hånden og sige "Kom! Nu går vi en tur, og finder ud af, hvor vi er." til. Jeg turde ikke gå udenfor resortet, da jeg lige inden afrejse havde læst en advarsel på udenrigsministeriets hjemmeside om, at kvinder ikke bør rejse alene i Egypten.

Jeg satte mig på en solvogn ved den i mørket oplyste pool, og tårerne pressede sig på. Hvad havde jeg dog rodet mig ud i, og hvordan skulle jeg klare dette her? Med 3.500 km til nærmeste ven var jeg virkelig på egen hånd. Og så i et land som ikke var venligt stemt overfor enlige kvinder. Pyh...

Så kom en egyptisk medarbejder på resortet og spurgte, om jeg var ok. "Ikke helt..." svarede jeg grådkvalt. Han satte sig ned ved siden af mig, lagde en hånd på min skulder, og talte stille og roligt til mig. Jeg blev lidt mere rolig. Han tilbød at vise mig rundt på resortet, og så gik vi en lille tur. Viste mig, hvor jeg kunne få vand. Jeg var tørstig. Meget tørstig. Men havde ikke turdet lede efter vand. Jeg fik slukket tørsten og fik nogle flasker vand med mig, så jeg ikke skulle dø af tørst i den arabiske ørken ;)

Så var det ovre. Utrygheden var væk. Jeg fandt mig selv igen og smilte stolt. Du gjorde det, BS! Du satte dig et mål om at rejse alene til et fremmed land, og nu er du her. Hold da kæft hvor er du sej!!

Jeg har siden haft disse urolige tidspunkter, når jeg er kommet til et nyt sted, men jeg vidste, at jeg bare skulle ud og gå, så jeg kunne orientere mig, og jeg skulle møde de lokale, så jeg fornemmede stedet og landet, jeg var kommet til. Så var det ovre.

Jeg er lykkelig over, at jeg gav mig selv denne udfordring for 10 år siden. Det har gjort mig stærkere, modigere og mere selvstændig.
 
  • 25 nye lande har jeg besøgt i de 10 år. 
  • Det er et nyt land hver 5. måned fra 26/12 2005 til 26/12 2015.
  • 39 lande - nye såvel som gengangere - har jeg besøgt de sidste 10 år. 
  • Største rejseår var 2013, hvor jeg var i 12 lande. 2015 kommer på 2. pladsen med 11 lande.
Er jeg globetrotter? Vel er jeg så!

I skrivende stund er jeg mættet. Det sker meget sjældent, at jeg ikke kigger efter nye, spændende destinationer, men sådan er det lige nu. Det går nok over...
2015 har været et stort rejseår, hvor jeg har været på rejse i 60 af årets 365 dage. Der skal arbejdes meget for at betale alle de rejser. Nu trænger jeg til ro. Det er sjældent slap-af-rejser, jeg er på. Det er rejser, hvor der er knald på fra tidlig morgen til sen aften. Måske jeg skulle snuppe en charter og lave ingenting i en uge? Det lyder stressende at lave så lidt! Hahaha.


HIP HIP HURRA FOR MIG OG FOR 10 ÅR SOM GLOBETROTTER!


Jeg ville have sluttet jubilæumsindlægget af med tekst og video af Stina Stina og hendes sang "Sue me", men kan ikke finde noget online. Den synger jeg tit, og især een sætning skråler jeg meget højt med på, nemlig "I'm unstoppable". Sangen handler kort fortalt om, at jeg gør det, der gør mig glad. Jeg nøjes ikke med at snakke om det eller drømme om det. Jeg gør det. Andre kan have ondt i røven over det. Nå, og..?? Sue me for being happy!

Ingen kommentarer: