11. juli 2016

Baltikum 2016 - Letland

Efter et halvt år på dansk grund blev det endelig tiden at rejse udenlands igen. Denne gang havde jeg udset mig Baltikum, som i dag består af de tre EU-medlemslande, vi oftest nævner samlet: Estland, Letland og Litauen. Jeg boede i de tre landes hovedstæder på turen: Tallinn, Riga og Vilnius.

Rejsen er købt som en rundrejse hos Viktors Farmor, og med på turen var den skønne guide Beate. Denne var en såkaldt "ny rejse", hvilket betyder, at rejsen ikke har været gennemført med gæster, før vi tog turen. Udover en dansk guide på hele rejsen er der altid lokalguider i de forskellige lande, man besøger, og disse lokalguides har stor betydning for, hvad man får ud af landet. Inden rejsen ville jeg have gættet på, at Riga var mest spændende. Dernæst nok Tallinn. Vilnius havde jeg ikke så store forventninger til. Efter rejsen er min erfaring helt anderledes! Riga var ikke noget særligt... Tallinn var noget så bedårende og hyggelig, og Vilnius er min favorit.

Letland 
er næsten 1½ gang så stort som Danmark, og har et indbyggertal på ca. 2,3 mio., hvoraf ca. 700.000 bor i hovedstaden Riga. Letland er på højde med Nord- og Midtjylland, og klimaet er nogenlunde det samme som her. Landskabet minder i alle tre lande meget om det danske.

Der kommer (måske) kommentarer til billederne senere...

Turaida

Turaida

Turaida

Sigulda

Sigulda














Rundales











1 kommentar:

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)