Søg og du skal finde

19. maj 2017

WIP - Knud Ebbes kvinde på gulv


WIP del 1 - 19/5 2017

I min fars stue hænger dette maleri ved spisebordet. Det er et maleri, jeg har set på hele mit liv, og jeg troede faktisk, min mor havde malet det. Men det er min morbror, Knud Ebbe, som har malet det. Det er signeret "Seerup 73". Om Knud Ebbe altid kun skrev "Seerup", er jeg ikke klar over. Mor brugte "Aa. Seerup" og jeg bruger "B Seerup", så reelt kunne jeg have gennemskuet, at det ikke var mors. Det er dog først i dag, jeg er blevet bevidst om vore forskellige signaturer.

For nylig var vi samlet for at fejre mors fødselsdag. Det var første gang, vi gjorde det uden hovedpersonen, eftersom mor døde i november 2016. Den dag blev der talt om maleriet, og jeg husker, far fortalte, at det var en kopi af et andet maleri. Kunstneren til det oprindelige maleri kender jeg ikke.

Min storesøster og jeg tog den dag et foto af maleriet, og aftalte at vi skulle prøve at kopiere det. Det kom jeg i tanke om i dag, så nu er jeg begyndt. Knud Ebbes maleri måler ca. 70 x 90 cm. Mit måler 30 x 40 cm.

Her er min morbrors maleri:
 


Her er min blyantsskitse:




WIP del 2 - 19/5 2017

Jeg har nu lagt vejledende farver på med meget vandfortyndet akrylmaling. Allerede her kan man se, at det ligner det oprindelige maleri. Tørretid...




WIP del 3 - 20/5 2017

I dag har jeg arbejdet med at nærme mig de rette farver, og jeg har brugt ren akrylmaling. Da mit lærred er så lille, har selv små forandringer stor betydning for resultatet. Man kan dog sagtens se lighederne.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)