12. juli 2017

Lyt


Jeg anser mig selv for at være rummelig og åbensindet. Jeg kan godt rumme mennesker med andre holdninger end mine. Det oplever du bl.a. ved, at jeg er god til at lytte, stiller spørgsmål og engagerer mig i dine ord. Det betyder ikke nødvendigvis, at jeg er enig med dig. Jeg forsøger blot at finde ind til, hvorfor du har dine holdninger.

Jeg oplever tit kritik. Det kan være kritik rettet mod chefer, kolleger, familie, venner, politikere og alle mulige andre. Når jeg hører kritik, danner jeg automatisk en ring omkring den person, der kritiseres. Hvorfor gør personen sådan? Hvad har formet den person? Hvad motiverer personen? Hvad skræmmer den person? Kan der være en god grund til, at personen agerer sådan? Kan personen i virkeligheden ikke handle anderledes, derfra hvor han/hun står?

Selvom jeg intet har til overs for en anden persons handlemåde eller holdning, kan jeg godt se verden fra andre sider end min egen. Når jeg forstår, hvorfor folk handler og siger, som de gør, er det svært at kritisere eller fordømme dem. De kan jo ikke handle anderledes! Det er logisk, at de gør, som de gør. Jeg kan godt fordømme en handling eller holdning, men jeg kan ikke fordømme en person.

Mennesker interesserer mig. Kommunikation interesserer mig. Psykologi interesserer mig. Interaktion mellem mennesker er utrolig interessant.

Man kan finde svar på meget, når man lytter. Man kan finde indre ro, når man forstår.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gør mig glad - Skriv en kommentar :)