14. oktober 2017

Road trip solo Benelux 2017 - Tanker efter turen

Min rejse til Benelux gik over al forventning. Min dejlige lille bil, Putte, klarede det hele til perfektion. Det var nok min største bekymring inden afgang. Hvis der skete noget med Putte eller mig, ville jeg være på den. Det gjorde der ikke. Putte og jeg er de sejeste, lækreste, vildeste og mest fantastiske :)))

Jeg har kørt 3.144 km. gennem Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.
Jeg bookede de to første overnatningssteder to dage før afgang. De sidste to steder bookede jeg undervejs. I Tyskland, Holland og Belgien boede jeg i andres private hjem. I Luxembourg boede jeg på vandrerhjem. Jeg havde på forhånd kigget på mange overnatningsmuligheder og havde fundet en del, jeg havde gemt som favoritter. Holland og Belgien var dog ret impulsive valg. Alle steder betalte jeg med Visa online, når jeg bookede.

Jeg vil helt klart bruge Airbnb igen. Det er rigtig dejligt at møde nye mennesker, og især når man rejser alene er det dejligt, at det føles som hjemme, og at der måske er nogen at snakke med. På vandrerhjemmet følte jeg mig lidt fremmed og alene. Kontakt lå ikke lige for med de få andre gæster.

Jeg må have opført mig pænt ;) Dette er mine Airbnb-værters omtale af mig.

Udover Putte og mig selv var to ting absolut uundværlige: Mobiltelefonens GPS og min powerbank.
En større powerbank end til een opladning af mobilen kunne være på min ønskeliste til en anden gang, for det tærer på mobilens batteri at holde GPS-kontakt. Alternativt kunne man købe en GPS eller bruge en 12V lader. Sidstnævnte har jeg fået tidligere, men den virker ikke.

Oplevelserne undervejs var dels ønsker hjemmefra, og dels hvad jeg fandt på undervejs. Jeg var på budgetferie, så jeg undgik dyre entréer. Det dyreste, jeg har betalt, er parkeringen i Luxembourg City på €20,4.

Jeg spiste en middag og drak kaffe to gange på caféer. Morgenmad var inkluderet på vandrerhjemmet. Resten af tiden lavede jeg selv mad. Havde forskelligt langtidsholdbart med hjemmefra, og jeg købte dagen før afgang en lille køletaske til de friske varer.  Jeg kan klare mig længe på dåseleverpostej, knækbrød og hjemmeavlede tomater. I de private hjem havde jeg adgang til køkken. På vandrerhjemmet var der overraskende nok ikke adgang til køkken, køleskab og fryser. De havde i stedet fået en restaurant, hvor jeg kunne booke bord. Om det er generelt for vandrerhjem i dag, ved jeg ikke.

Jeg har holdt en gennemsnitspris på 426 kr/dag. Det dækker brændstof, overnatning, entréer og mad.
Til sammenligning koster rundrejser med guide, som er det jeg har brugt mest de seneste år, typisk ca. 2000 kr/dag.

At jeg har rejst udenfor højsæsonen har flere fordele for mig. Overnatning er billigere. Der er ikke problemer med at finde parkering. Der er ikke overrendt af turister, hvilket både giver bedre plads til at gå rundt, der er ingen køer og ofte er der bedre service. Medarbejderne rundt omkring har god tid, og vil gerne fortælle. På krystalværket er der i højsæsonen en video, som kører hver halve time med forskellige undertekstede sprog, så man pænt må vente på f.eks. den engelske undertekst. Da jeg kom, var jeg der alene, og så startede receptionisten den video, jeg gerne ville se, da det passede mig. Værkstedet i en anden bygning var jeg også eneste gæst i, så glaspusteren og jeg snakkede en hel del, og jeg var med tæt på i hele processen. Det var ikke sket, hvis vi havde været 100 personer. Endelig er jeg ikke så vild med alt for høje temperaturer. Jeg hæver voldsomt i ben og ankler. Ved de køligere temperaturer trives jeg bedre, og det er rigtig dejligt at kunne komme af med varmen ved hårde traveture i bjergene. Temperaturen svingede midt på dagen fra 25-15 grader her i oktober. Perfekt!

Jeg synes, det har været alle tiders tur. Ingen problemer. Turen skulle være min prøve på at rejse på denne måde, inden jeg eventuelt kaster mig over en lang rejse gennem hele Østeuropa. Såfremt Putte kan klare det, er jeg frisk på det rigtig lange road trip.